Flere dagligvarebutikker under Salling Group har i stigende grad taget nye midler i brug for at komme butikstyverier til livs.
Alarmer, som tidligere var forbeholdt elektronik og dyre luksusvarer, bliver nu sat på både chokolade, vin, parfume og to former for kød - nemlig oksemørbrad og oksefilet.
Udviklingen er en direkte reaktion på det voksende problem med butikstyveri. Ifølge B.T. er antallet af anmeldelser for butikstyveri fordoblet over de seneste tre år.
Sådan skriver B.T.
Det har skabt behov for mere målrettede indsatser i detailhandlen, og det mærkes i hylderne hos Føtex, Bilka og Netto.
Hos Salling Group kalder pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen tiltaget for en nødvendighed.
"Det er en mulighed, som alle butikker har, såfremt de vurderer det som værende nødvendigt. Det er et kedeligt resultat af det stigende problem med tyveri af dagligvarer, som vi og resten af branchen står over for," siger han.
Nye tricks fra tyvene
Tricktyverier er også begyndt at vinde frem i større grad.
Tyve finder konstant på nye, kreative metoder til at stjæle varer og endda få udbetalt kontanter. Det kan være alt fra falske boner til at fylde en 'pantsæk' med dyre varer.
Selvom problemet er vokset, er det forsvarende tiltag med alarmer langt fra gældende i alle Salling Groups butikker.
"Det er der mange, som gør. Har dog ikke det fulde overblik," udtaler han.
Selvom alarmmærkningen kan virke som et drastisk skridt, vidner det om, at grænsen for, hvad der kan blive mål for organiseret butikstyveri, er rykket markant.
Selv dagligvarer med relativt lav værdi er ikke længere fredet, og det får nu konsekvenser for både kunder og personale i danske supermarkeder.