Splinternye biler nu til dags kommer med alverdens tech samt udstyr.
Men alligevel vil det altid være én ting i forenden af bilen, der dominerer.
Nemlig en lækker touchskærm.
Uanset om du kører i en Tesla eller en Citroen, vil skærmen kunne have de samme funktioner, selv om en Tesla nok har lidt færre knapper at blive forstyrret over.
Bilproducenten Hyundai vil dog gøre oprør mod netop dette. For sådan en skærm er for farlig og distraherende, ´fortæller Sang Yup Lee, der er designchef hos Hyundai, ved lanceringen af deres nye Hyundai Kona ifølge Carsguide.
"Når du kører, er det svært at betjene den, men fysiske knapper er nemmere, da du kan mærke dem," siger han
Fysiske knapper vil derfor fortsætte med at være en fast bestanddel i Hyundai-biler - i hvert fald indtil de er selvkørende.
Dog kan man fremhæve Hyundais egen Ioniq 5-model fra 2021, som man roligt kan sige indeholdt masser af touchskærm med touchknapper.
Ordene fra Sang Yup Lee ser alligevel ud til at være gode nok, da man i cockpittet i den nye Kona, ser ud til at have skiftet touchknapperne ud med fysiske knapper.
I Hyundai Ioniq 5, en af producentens mest markant biler fra 2021, var der masser af touchskærm med touchknapper nedenunder, isoleret fra skærmen.
Men sammenligner man det med cockpittet i den nye Kona, ser touchknapperne ud til at være skiftet ud med deciderede fysiske knapper.
Sparegrisen fyldes
Hos Tesla kan man fremhæve visse fordele ved at have alt, du kunne få brug for, i en enkelt touchskærm.
Kort sagt, er det bare billigere.
Ved at samle alt ét sted, vil der være færre komponenter, der skal monteres. Selvsamme komponenter kan som bekendt også gå i stykker, hvorfor der altså kan være tale om en fin besparelse - ikke kun for dem.
Det betyder i det lange løb, at priserne vil kunne sættes længere ned for forbrugeren.
Og hvis man skal runde duellen mellem touchknapper og fysiske knapper af, så har det svenske medie ViBilägare svaret.
De har nemlig foretaget en undersøgelse af, hvor lang tid det tager at gennemføre forskellige ting i en bil under kørsel.
Her vandt en ældre Volvo C70 fra 2005 fuld af fysiske knapper over de 11 nye biler med touchskærme.