Black Month nærmer sig vild rekord: Danskerne er blevet modigere

Af: Mie M.B

|

22/11/2023

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mange års forsigtige forbrugsmønster ser ud til at vende i år

Lige nu læser andre også

Med Black Month i fuld gang har Dansk Erhverv modtaget ny data fra Web2Medias e-commerce-barometer. Tallene antyder en lovende start på årets store handelsmåned. Niels Ralund fra Dansk Erhverv udtaler, "På branchens vegne vil jeg tillade mig at være tilfreds og forsigtig optimist." Data fra det digitale marketing bureau Web2Media viser, at omsætningen i de første tre uger af Black Month ligger på niveau med, eller lidt over, sidste års tal.

Allan Jørgensen, partner og stifter i Web2Media, påpeger en interessant tendens med stigende sessioner op til den egentlige Black Friday. "Der er en opbygning og klargøring til at shoppe fra forbrugerens side," siger han. Ifølge Allan Jørgensen forventes omsætningen på Black Week og Black Friday at ramme samme niveau som sidste år eller endda lidt højere.

s360, der leverer data til Dansk Erhvervs E-indeks, bekræfter den stigende interesse for Black Friday. Johan Peen, COO i s360, påpeger, "Interessen for Black Friday er skudt i vejret, med næsten dobbelt så mange søgninger relateret til dagen som sidste år." Trods en usikker økonomi og høje renter er forbrugerne mere opsatte end nogensinde på at finde de bedste tilbud.

Vipps MobilePay rapporterer også optimistiske tal, idet forbrugerne mandag den 20. november handlede for 320 millioner kroner via Vipps MobilePay Online, en vækst på 20 procent sammenlignet med 2022. Basket size (kurvens værdi ved udtjek) er også vokset med fem procent.

Niels Ralund fra Dansk Erhverv håber på, at den positive tendens fortsætter, men udtrykker forsigtig optimisme på grund af den usikre globale situation. "Vi lever jo i usikre tider, hvor selv små ting kan påvirke forbrugerne," siger han og understreger vigtigheden af Black Friday for virksomhederne, der har været under pres i en længere periode. Han håber, at forbrugerne udnytter de mange gode tilbud, mens branchen krydser fingre for, at uforudsete begivenheder ikke ændrer det positive momentum.

Anbefalet til dig