Du har helt sikkert hørt om Greenwashing før - men hvad betyder det egentlig?
Greenwashing er, når en virksomheds marketing og kommunikation ikke matcher med den faktiske handling.
Og hvis det fortsat er lidt svært at forstå, så vil Katrine Lee Larsen snart stå klar til at hjælpe.
For Katrine Lee Larsen, som driver Copenhagen Cartel, blev kendt, da hun medvirkede i 'Løvens Hule, har en verserende sag om netop greenwashing hos Forbrugerombudsmanden, skriver B.T.
Stifteren, Katrine Lee Larsen, erkendte, at der var tale om greenwashing i 'Løvens Hule', da hun fortalte, at hendes badetøj var lavet af gamle fiskenet fra havene.
Efter at være blevet udsat for voldsom kritik, ændrede virksomhede deres kollektion for at undgå greenwashing samt at vildlede forbrugerne.
Dog kan Sustain Report berette, at virksomheden fortsat har nok at se til, herunder en verserende sag om greenwashing hos Forbrugerombudsmanden.
Alligevel er Katrine Lee Larsen udvalgt til at tale til Dansk Industries medlemmer 18. oktober.
"I foråret 2023 blev Copenhagen Cartel klandret for ’greenwashing’. Og det har både haft konsekvenser for Copenhagen Cartel økonomisk og for Katrine Lee Larsen psykisk. I perioden følte hun, at hele formålet med Copenhagen Cartel smuldrede mellem hendes hænder."
"Heldigvis er Copenhagen Cartel ovenpå igen, og har i stedet for at lade sig slå ud, vendt udfordringerne til styrker. Men det har været en stejl læringskurve, især når man er en startup med begrænsede ressourcer – og i en lovgivning, der kan være svær at navigere i," skriver de ifølge B.T.
Dansk Industri nævner i teksten ikke, at Katrine Lee Larsen har erkendt greenwashing i sin virksomhed, samt at hun har en verserende sag herom hos Forbrugerombudsmanden.
Tidligere har virksomheden også fået kritik af Forbrugerrådet Tænk, fordi de ikke var ærlige over for forbrugerne og brugte vildledende grøn markedsføring og greenwashing.