Selvom, at Bornholm rent geografisk ligger et godt stykke fra Danmark, er det stadig en stolt del af Danmark.
Hvis du er en af dem, der har været på solskinsøen, så har du sandsynligvis været med Bornholmslinjen, som går mellem Ystad og Rønne.
Men den tur kan snart blive anderledes.
Molslinjen, som står bag Bornholmslinjen, har nemlig store planer for en fremtidig elektrificering af deres færgelinjer.
Det skriver Bornholm.nu.
Hos Molslinjen er ambitionen, at man skal være en af frontløberne på elektrificeringen af færgeindustrien på globalt plan.
Flere teknologiske løsninger undersøges, hvor man blandt andet har investeret i firmaet WattsUp Power fra Hvidovre, der har udviklet et mekanisk batteri. WattsUp Powers batteri er baseret på svinghjulsteknologi, og kan potentielt blive en central del af rederiets grønne fremtid.
Molslinjen, der er Danmarks største indenrigs færgerederi og en del af Nordic Ferry Infrastructure, har forpligtet sig til det globale Science Based Targets-initiativ, der har til formål at begrænse den globale opvarmning.
Adm. direktør Kristian Durhuus understreger, at rederiet ønsker at være en ledende aktør i den grønne omstilling. "Vi vil gerne være en del af løsningen på de globale klimaudfordringer og være med til at sikre, at vi får den globale opvarmning begrænset til de 1,5 grader," udtaler han.
Målet er klart; emissionsfri drift inden 2040.
Et ambitiøst mål, men ikke mindre et mål Molslinjen ser som værende nødvendigt at opnå.
Virksomhedens strategi indebærer en kombination af innovation og bæredygtighed, hvor Molslinjen sigter mod at skabe løsninger, der ikke kun er til gavn for virksomheden selv, men også kan inspirere resten af branchen.