Udlejningsordningen blev lanceret i november 2020 og skulle vare indtil 2024.
Ordningen afvikles dog inden for de næste par måneder af sikkerhedshensyn.
Forsøget blev afviklet i Canterbury, Kent.
Byrådsmedlem David Brazier sagde:
“Da vi nærmede os afslutningen på retssagen, besluttede jeg at afkorte den, før nogen kom alvorligt til skade.”
Sarah Carter blev alvorligt kvæstet, efter at et el løbehjul kolliderede med hende på et fortov.
Den pensionerede universitetsbibliotekar brækkede sit håndled, knækkede kæben og kindben efter styrtet.
Foto: Privat
Hun sagde:
“En anden ældre person kunne ganske let være blevet endnu mere alvorligt såret eller endda dræbt.”
David fortalte byrådsmedlemmer i et tværpolitisk udvalg, at elløbehjuls førere har kørt ned ad veje, der ikke er blevet godkendt til det af rådet.
I Canterbury kan elløbehjul kun bruges i en udvalgt del af byen, der omfatter byens centrum, omkring universitetet og ved hospitalet.
Men David sagde, at området vil blive reduceret til kun en enkelt godkendt rute.
Han sagde:
“Den aftale, som vi nåede frem til, var, at området straks skulle begrænses til området mellem universitetet og byen centrum.”
Canterburys ordning var et af 30 forsøg over hele Storbritannien af Transportministeriet, for at få folk ud af biler og gøre rejsen grønnere.
Midt i corona pandemien forlængede transportministeriet to gange forsøget med lokale myndigheder.
Alle projekterne ophører i maj 2024, og regeringen beslutter derefter, om de vil godkende el løbehjul til brug på offentlige veje eller ej.
I 2021 var der 1.359 tilskadekomne i kollisioner, der involverede el løbehjul, sammenlignet med 484 i 2020, ifølge det britiske transportministerie.
For at bekæmpe dette i Canterbury begrænsede de førernes maksimale hastighed til 20 kilometer i timen som er mindre end regeringens anbefalede 25 kilometer i timen.
Indtil videre kan el løbehjul kun bruges på Englands veje, hvis de er en del af den nationale udlejningsordning.
Det skriver Metro.