Carlsberg skal betale en bøde på en halv million kroner for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Det har Københavns Byret afgjort.
Det oplyses i en pressemeddelelse.
I 2019 politianmeldte Forbrugerombudsmanden Carlsberg for reklamekampagnen om det fiktive politiske parti ”Fadølspartiet” på hjemmesiden Fadølspartiet.dk, herunder i en række YouTube-videoer, på Facebook-siden ”Fadølspartiet” og på plakater med slogans for ”Fadølspartiet”.
Ifølge markedsføringsloven skal en reklame klart fremstå som en reklame. Det fremgik ikke tydeligt af Carlsbergs markedsføring af ”Fadølspartiet”, at der var tale om en kommerciel kampagne.
Foto: Shutterstock
Forbrugerombudsmanden blev i 2017 opmærksom på kampagnen om ”Fadølspartiet”, da den blev omtalt i en artikel i Berlingske Busines: 'Kaos eller fadøl: Carlsbergs politiske parti kan være ulovlig markedsføring'.
”Fra lanceringen den 15. juni 2017 og frem til den 17. juli 2017 var materialet ikke forsynet med afsender eller på anden måde angivelse af Carlsberg Danmark A/S' navn eller anden påtegning som ”annonce” eller lignende, der kunne indikere, at der var tale om reklamemateriale", oplyser Forbrugerombudsmanden.
”Københavns Byrets dom understreger, at forbrugerne ikke må kunne komme i tvivl om, hvorvidt en kampagne er kommerciel – heller ikke selv om den er humoristisk," udtaler Christina Toftegaard Nielsen, Forbrugerombudsmand,
”Vi skal som forbrugere kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er det overordentligt vigtigt, at forbuddet mod skjult reklame bliver efterlevet. Det er baggrunden for, at vi politianmeldte Carlsberg.”
Dommen kan ankes af Carlsberg.