Christina langede ud efter Molslinjen: Nu svarer selskabet igen

Af: Mie M.B

|

23/04/2025

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En kritisk video af selskabet har vakt stor opmærksomhed

Lige nu læser andre også

Et kritisk Instagram-opslag fra en populær influencer har sat Molslinjen i modvind i påskeferien. Uden at være blevet kontaktet forud blev færgeselskabet hængt ud for manglende hensyn til børnefamilier – og nu stiller Molslinjen spørgsmål ved, om influencere burde have pligt til at give virksomheder mulighed for at svare, før kritikken bliver delt.

Det skriver Århus Stiftstidende.

Det var influenceren Christina Sander, som med sine 143.000 følgere valgte at rette sin kritik mod Molslinjen via to videoer på Instagram. Hun fremhævede en række problemer med færgetjenesten og foreslog forbedringer, men kontaktede aldrig Molslinjen direkte.

Molslinjens presse- og kommunikationschef Jesper Maack stiller sig kritisk over for måden, kritikken blev formidlet på. Han vurderer, at Christina Sander ikke søgte reel dialog, men snarere ønskede at skabe indhold til sine følgere. Ifølge ham er det vanskeligt for virksomheder at deltage i diskussioner, hvor tonen og stemningen allerede er sat.

Modsat traditionelle medier er influencere ikke omfattet af de presseetiske regler, som blandt andet sikrer, at den kritiserede part får mulighed for at svare, inden kritikken bliver offentliggjort.

Influencere kan vælge frivilligt at følge et sæt etiske retningslinjer, men kun omkring 100 har gjort det indtil videre. Disse regler giver virksomheder ret til at kommentere opslag, men forpligter ikke influenceren til at inkludere deres svar i opslagets oprindelige kontekst.

Jesper Maack mener, det er utilstrækkeligt. Han foreslår, at influencere, ligesom journalister, bør have pligt til at give den kritiserede part mulighed for at komme til orde, inden opslaget offentliggøres.

Han fremhæver, at influencere i dag har så stor rækkevidde og indflydelse, at de bør pålægges større ansvar i deres formidling.

Molslinjen har ikke kommenteret på de konkrete forbedringsforslag, da de ikke blev fremsat direkte. Christina Sander er blevet kontaktet af RADIO IIII, men har ikke reageret på henvendelsen.

Anbefalet til dig