Det har kostet over to milliarder kr., der er blevet brugt over en million arbejdstimer, og det har involveret ca. 600 medarbejdere, da der var flest involverede.
I dag er den nye IT-platform, Coop One, i mål.
Det skriver Coop Danmark i en pressemeddelelse.
”Det er en milepæl i vores historie. Selvfølgelig på grund af projektets størrelse, men ikke mindst for dets betydning for Fremtidens Coop. For med den nye teknologi sikrer vi, at vores fem millioner ugentlige kunder får markant bedre oplevelser, når de besøger vores butikker,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop.
Han var selv som Teknologidirektør med til at sætte projektet i gang i 2016.
Nu er der etableret ét fælles datagrundlag på tværs af hele Coop inklusive de mange leverandører. Med Coop One er der skabt et fremtidssikret IT-fundament under hele Coop, der giver indsigt og et bedre datamæssigt beslutningsgrundlag i alt fra ordren hos leverandøren, til beslutningen om de rette varer på butikshylderne, både fysisk og digitalt til kunderne.
For kunden i butikken betyder at man er i bedre stand til at have de varer, som kunderne ønsker og færre situationer med udsolgte varer. Leveringssikkerheden er allerede forbedret over den seneste tid og vil blive yderligere løftet.
”Fremtidens Coop handler om en enklere virksomhed med tre kæder – Brugsen, Coop og 365discount – i stedet for 8 og om en mere effektiv virksomhed, som kan sikre kunderne bedre oplevelser til konkurrencedygtige priser. Med den mest moderne IT har vi nu fundamentet, der er afgørende, på plads,” siger Kræn Østergård Nielsen.
Det er Danmarks største SAP-implementering i nyere tid baseret på den nyeste SAP Hana-teknologi.
Projektet er gennemført med en række samarbejdspartnere, hvor to af de væsentligste har været IT-hovedleverandøren KPS og SAP.