Nedlukningen af Danmark og resten af verden har nemlig mindsket forureningen fra trafikken. Faktisk er den faldet med 35 procent, hvilket betyder at vi vil få cirka 80 færre dødsfald på grund af forurening og hele 61.700 færre sygedage. Det skriver Det Nationale Center for Miljø og Energi i et notat til Miljøstyrelsen.
Stort potentiale i at reducere forurening
Ole Hertel der er professor på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet mener, at det er et virkelig godt resultat, og at det også viser et potentiale for at reducere forurening og helbredseffekter relateret til luftforurening i fremtiden. Det skriver DR.
Ole Hertel fortæller også, at hvis vi i fremtiden kan få flere til at bruge offentlig transport, vil vi skabe mindre udledninger, og kunne opleve lignede fald i dødsfald og sygedage.
102 færre indlæggelser
Rapporten er lavet så den forudser resten af året, og forskerne har antaget, at der vil være et fald i luftforureningen fra trafikken på ni procent i 2020.
Hvis man tager efter dette vil det betyde 80 færre dødsfald, 61.700 færre sygedage og 102 færre hospitalsindlæggelser for luftvejslidelser.
Det kan dog ikke veje op for coronavirus, som på nuværende tidspunkt har kostet 427 danskere livet.
Kræve skrappere miljøzoner i byerne
Rapporten har fået støttepartierne op af stolene. Zenia Stampe, der er miljøordfører for De Radikale vil have gang i Socialdemokraterne, som selv skrev under på at der skulle gøres noget, inden de overtog magten. De har dog, ifølge Zenia Stampe, ikke gjort noget for det endnu.
Hun fortæller derimod, at tallene viser, hvor hurtigt vi kan få en effekt, hvis vi tør stille lidt højere krav til de biler, der kører i vores byer.
Zenia Stampe er skuffet over, at Socialdemokratiet ikke har holdt deres ord, for hun mener, at de havde en klar aftale, og også om at det skulle gå så hurtigt som muligt.
Kun krav til busser og lastbiler
Lige nu er der faktisk miljøzoner i både København, Aarhus, Odense og Aalborg.
I zonerne er der dog kun krav til, hvor meget lastbiler og busser må udlede, og her havde aftalen været, at loven også skulle omfatte personbiler, men det er ikke blevet indfriet endnu.
Ministeren løber fra ansvaret
Hos SF er de også trætte af, at der ikke er sket mere, også gerne herhjemme. Ligesom De Radikale er de trætte af, at der ikke er sket mere, og Carl Valentin der er miljøordfører for SF mener, at statsministeren løber fra sit ansvar i forhold til at beskytte borgerne mod luftforurening.
Dog fortæller miljøminister Lea Wermelin, at regeringen er i gang med opgaven, og at luftforurening er en vigtig prioritet.
Dog kan hun ikke fortælle, hvornår der kommer regler for personbiler i miljøzonerne personbiler.