Cykelentusiaster fra hele verden i kø for at købe Sagans og Chris Ankers brugte tøj

Tre iværksættere har stiftet ProOwnedCycling og sælger det tøj, Tour de France-rytterne og andre stjerner har kørt i. Købere fra hele verden står i kø for at købe det mest eftertragtede tøj, for eksempel Peter Sagans VM-trøje.

Få timer efter at den slovakiske stjernerytter Peter Sagan fra Bora-Hansgrohe den 8. april i år havde besteget podiet som vinder af dette års Paris-Roubaix, havde fire samlere fra flere forskellige verdensdele erhvervet sig fire af hans VM-trøjer. Den femte bar han på podiet. Trøjerne er de eneste eksemplarer, der eksisterer, og de kom direkte fra teamet, opkøbt af den danske iværksættervirksomhed ProOwnedCycling på Frederiksberg.

Bag firmaet står idémanden Oscar Bjørn-Rosager på 21, Casper Hillstrøm på 22 og Simon B. Pedersen på 26 år. Sidstnævnte er hobbyrytter, mens de to førstnævnte har været semiprofessionelle cykelryttere og derfor har et stort netværk i den professionelle cykelverden. Og nu sælger de tre i deres webshop tøj, der har været ejet af og måske brugt af rytterne på teams som Pro Team Tinkoff, Bora-Hansgrohe, Team Riwal Cycling, Specialized og Virtu Cycling.

– Det startede helt tilfældigt med, at en af mine cykelryttervenner i slutningen af 2015 bad mig om hjælp til at sælge noget af hans brugte cykeltøj. Den slags kan jo oftest kun bruges i én sæson, fordi sponsorerne skifter hele tiden. Jeg fik det solgt på nogle få dage på Facebook, og efter den ahaoplevelse gik jeg sammen med cykelrytteren Casper Pedersen om at gøre det til en forretning, Og nu har vi kunder i Japan, Kina, Australien og hele Europa, fortæller Oscar Bjørn-Rosager.

Tændt på bæredygtighed

Casper Pedersen solgte senere sin andel, og ind kom Casper Hillstrøm og dernæst Simon B. Pedersen. Casper Hillstrøm var ikke i tvivl om, at det var et godt koncept. Især bæredygtighedsvinklen med at sælge unikt second hand-tøj tændte ham:

– Jeg kunne se et kæmpepotentiale i det. Da vi startede, var det med direkte kontakt til de enkelte ryttere, men det rygtedes jo hurtigt, hvad vi havde gang i, så fra at købe fra enkeltryttere er vi gået til at købe fra hele teams. De står jo alle med samme udfordring med at komme af med tøjet og udstyret. Meget af det kan ikke bruges mere, og, så det er ærgerligt at skulle smide det ud, især fordi meget af det stadig er fabriksnyt, fortæller han. Bæredygtigheden kan de dokumentere.

– Der bruges 2700 liter vand til produktionen af én trøje, og vi har regnet ud, at vi med vores salg sammenlagt har sparet 6,2 millioner liter vand, fortæller Oscar Bjørn-Rosager. Han tilføjer, at en af de måder, ProOwnedCycling bidrager til en mere bæredygtig verden på, er ved at donere noget af tøjet, blandt andet til Afrika.