Cyklistforbundet vil have ændret i reglerne for, hvornår et køretøj defineres som en cykel. Forbundet mener, at nogle af de nye meget hurtige og tunge køretøjer ikke bør defineres som cykler, men som el-knallerter, og at de ikke hører hjemme på cykelstien.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra VIA ritzau.
Vil have ændret reglerne
Cyklistforbundet vil have ændret i reglerne for, hvornår et køretøj defineres som en cykel. Forbundet mener, at nogle af de nye meget hurtige og tunge køretøjer ikke bør defineres som cykler, men som el-knallerter, og at de ikke hører hjemme på cykelstien.
”Det er nogle meget tunge og hurtige køretøjer, som kan køre uden, at du træder i pedalerne, og de har sådan set mere tilfælles med en knallert end med en cykel. Og vi ser desværre ofte, at de også ligesom knallerter, bliver ’tunet’, så de kan køre hurtigere, end de 25 km/t., som de efter reglerne må køre. Helt op mod 80 eller 100 km/t. Det er jo motorcykelfart. Og selv om de ikke er tunede, er en elcykel med 25 km/t. på 30 kilo stadig farlig at blive ramt af. Så efter vores mening, hører de ikke hjemme på cykelstierne, men på vejen – i hvert fald i byerne,” siger Kenneth Øhrberg Krag, der er direktør i Cyklistforbundet.
Samlet i Viborg
Hele ’cykeldanmark’ er i disse dage samlet i Viborg, hvor der både finder en international cykelkonference sted og Vejdirektoratets årlige cykelkonference. Og hvis det står til Cyklistforbundet, skal deltagerne snakke om fatbikes over kaffen.
”Det er på en måde løbet løbsk, fordi den tekniske udvikling har overhalet de gamle regler indenom. Reglerne er defineret i en tid, hvor en cykel var en cykel og så var der knallerter og motorcykler. I dag findes der måske 12-13 forskellige køretøjer på cykelstien, og nogle af dem hører altså ikke hjemme der. I hvert fald ikke på meget trafikerede cykelstier i byerne.”
Forleden kørte en ung mand på en såkaldt fatbike ind på en strækning i Hvidovre, hvor der var cykelløb. Flere cykelryttere blev kørt ind i af den omkring 30 kilo tunge fatbike og kom til skade. En af dem blev lam fra livet og ned. Manden kørte ifølge en artikel i BT 40 km/t. på sin fatbike, der efterlod cykelrytteren bevidstløs på vejen.
”Vi er nødt til at stramme op. Både på reglerne for færdsel på cykelstierne og på at kontrollere de køretøjer, der er pillet ved, så de kører i samme fart som motorcykler. Det er alt, alt for farligt,” siger Kenneth Øhrberg Krag.