Natten til onsdag kl. 02.45 begyndte vinteren officielt i Danmark.
Her blev en af Vejdirektoratets saltbiler nemlig sendt på vejene for første gang denne vinter, og ligesom sidste år – og året før – var det Svingbroen over Næstved Kanal, der fik den første dosis salt. Det fortæller Vejdirektoratet onsdag i en pressemeddelelse
I år var det kun en enkelt saltbil, der blev sendt i aktion, og det en anelse tidligere end sidste år, hvor saltbilerne blev kaldt i tjeneste den 16. oktober.
Det har ellers indtil videre været en mild oktober, men natten til i onsdag kom der en koldfront ind over landet, som gjorde det nødvendigt at salte Svingbroen for at undgå glatte kørespor
Vejdirektoratets Vintertjeneste
Selve indsatsen med både saltbiler og sneplove styres af Vejdirektoratets Vintertjeneste, der har sæde i Vejdirektoratets Vintervagtcentral i Aalborg. Centralen er bemandet med uddannede vintervagter, som hele vinteren overvåget vej- og vejrsituationen og bekæmper glatføre på statsvejene.
Hvis vintervagten vurderer, at glatføre er opstået – eller vil opstå – sørger vintervagten for, at der bliver saltet og ryddet sne, oplyser Vejdirektoratet
Vinterens vejrlig fordrer dog også øget agtpågivenhed fra trafikanterne, ikke mindst hvis man skal ud at køre i de tidlige morgentimer.
Vinter i Danmark:
- På en normal vinter har Vejdirektoratet udkald til saltning gennemsnitligt 107 gange, og der bliver brugt 58.700 tons salt.
- Vinteren i Vejdirektoratet varer fra oktober til maj, hvor Vintervagtcentralen overvåger vejenes temperaturer hele døgnet.
- Vejdirektoratet har cirka 250 saltspredere og cirka 600 sneplove, som kan gå i aktion