Det skulle være en win-win.
Ved at installere solceller på taget og køre elbil kunne danskerne både spare penge og bidrage til den grønne omstilling.
Men nu står flere elbilsejere over for en uventet ekstraregning på op til 11.000 kroner om året – og for nogle er løsningen simpel: Slukke for solcellerne.
"Det gør mig voldsomt frustreret"
Jens Rud har haft solceller siden 2011 og kører i elbil.
For ham har det altid været vigtigt at tage ansvar for den grønne omstilling, men kun hvis det giver økonomisk mening.
"Det gør mig voldsomt frustreret og underminerer hele mit privattransport-setup. Jeg vil da gerne bidrage til den grønne omstilling, men jeg gør det ikke for alt i verden. Jeg vil ikke være grøn, hvis det koster mig 1000 kroner ekstra om måneden," siger han til TV 2.
Mikkel Skov Jensen står i samme situation.
Han købte sidste år et hus med solceller og skiftede sine to benzinbiler ud med en elbil.
Men fra april vil han ikke længere kunne bruge sin solcelleproduktion til at lade bilen op – det bliver simpelthen for dyrt.
Regler skaber paradoks
Problemet opstår, fordi elbilsejere, der oplader deres bil derhjemme, normalt får refusion på elafgiften – en besparelse på 89,5 øre per kWh.
Men hvis man har solceller, bortfalder denne refusion, da egenproduceret strøm ikke er pålagt afgift.
Clever, Danmarks største ladeoperatør, har hidtil dækket denne merudgift for sine kunder, men stopper ordningen fra 1. maj.
Det efterlader elbilsejere med solceller i et økonomisk dilemma: Enten droppe solcellerne eller acceptere en markant højere elregning.
Politisk pres for en løsning
Hos Clever mærker man frustrationen fra kunderne.
Ifølge Lasse Strüwing Hansen, politisk ansvarlig i Clever, har flere allerede klippet ledningen til deres solceller.
Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkender problemet og kalder situationen "molboagtig".
Han håber på en løsning, men understreger, at det ikke er så enkelt:
"Jeg håber selvfølgelig ikke, at det bliver en udbredt tendens, og jeg håber, at vi snart kan komme med et løsningsforslag."
Indtil videre må elbilsejere dog selv finde ud af, om de vil betale de ekstra tusindlapper – eller slukke for solcellerne.