Dårligt nyt: Prisen stiger for 565.000

Foto: Shutterstock

Nu bliver det dyrere.

Problemer med tandremme, som ikke kan holde, gør, at importøren af Peugeot, Citroën, Opel og DS ændrer tandsremsintervallet for godt hver femte bil i Danmark. Dermed bliver de dyrere i vedligehold. Det fortæller FDM i en pressemeddelelse. 

Der har været forvirring omkring tandremsintervallerne for biler fra Peugeot, Citroën, Opel og DS. Dels har fabrikken haft én anbefaling, mens den danske importør sideløbende har anbefalet en anden med et kortere udskiftningsinterval. Dels har der været ændringer på intervallerne, efter der har vist sig at være problemer med tandremme på nogle motorer. Den officielle begrundelse er de klimatiske forhold i Danmark.

Derfor har Interdan, der importerer de fire bilmærker, ensrettet deres anbefaling i forhold til udskiftning af tandrem. De anbefaler nu, at alle biler fra Citroën, DS, Opel og Peugeot skal have skiftet tandrem senest hvert sjette år. Der er ikke en ensretning af kilometerintervallet, der varierer mellem 100.000 og 240.000 km.

Læs også

Hold øje: Sender brev til 260.000

Kun i Danmark

"Det er sjældent, at vi ser tandremme, der knækker. De sager, vi har set flest af fra Interdans mærker, er tandremme, der kører gennem et oliebad, og de kan smuldre," siger Lone Otto, afdelingsleder i FDMs tekniske rådgivning.

Men ved at gå fra en anbefaling om at skifte tandrem hver 10. år til blot hver 6. år påføres de fleste bilister en ekstra udgift til vedligeholdelse af deres bil. Det er også påfaldende, at denne anbefaling kun gælder Danmark og hverken i Sverige, Norge eller det nordlige Tyskland, der har samme klimatiske forhold som herhjemme.

"Det er lidt underligt, at det kun er nogle bilmærkers tandremme, der har problemer med klimaet i Danmark. Vi ser eksempelvis ikke andre mærker, der har særlige danske intervaller. Dermed bliver modeller, som Interdan importerer, dyrere at vedligeholde end konkurrenterne," siger Lone Otto.  

Motoren med de smuldrende tandremme er en 1.2-liters turbo benzinmotor. Her har bilfabrikkerne anerkendt problemet og ændret km-intervallet på tandremsudskiftning til blot 100.000 km, hvis bilen er produceret før marts 2017, hvor det tidligere var 175.000 km.

Tandremsintervallerne står normalt i servicehæftet, men du kan som bilejer spørge ind til det på dit mærkeværksted, hvis du er i tvivl.

Læs også

Alvorligt uheld: Buschauffør overser 95-årig

Hvad koster udskiftning af tandrem?

Når man skifter tandrem på en motor, er det ikke nok kun at skifte selve remmen, man skal også skifte både medløberhjul og bolte. Derudover anbefaler FDM, at skifte vandpumpen i samme ombæring, da det er billigere at skifte samtidig. Prisen for udskiftning af tandrem ligger typisk mellem 5.000 og 8.000 kr. afhængig af timelønnen på værkstedet.

Det er FDMs anbefaling, at man følger de anviste udskiftningsintervaller. Især fordi nybilgarantien på Citroën, DS, Opel og Peugeot kun er to år, så problemer med tandremmen vil typisk ske, efter garantien er udløbet. Her vil risikoen for motorskader altså være mindre, samtidig med at importøren kan være mere villig til at yde kulance, hvis man følger deres tandremsintervaller, oplyser FDM.

Læs også

Mette Frederiksen indkalder partiledere