Dårligt nyt til disse danskere: Prisstigning på vej

29/03/2023

Mathias Busekist

Foto: Shutterstock
Alle berørte kunder vil få individuel besked om ændrede priser via brev.

Mest læste i dag

Der er skuffende nyt at hente, hvis man er kunde hos YouSee.

Således skriver Finans, at YouSee fra den 1. april hæver det månedlige abonnement for fastnetkunder. Her beretter mediet, at den hæves fra 184 kroner om måneden til 209 kroner om måneden.

En prisstigning på knap 14 procent.

Begrundelsen skulle allerede være blevet meldt ud i et brev til kunderne:

"Prisstigningen er desværre nødvendig for at dække øgede omkostninger til netværksleverandøren."

Finans forklarer, at Nuuday-ejede YouSee skal skal betale til TDC NET, som er netværksleverandøren, der henvises til i brevet, som altså blev sendt ud til kunderne.

TDCs kabel-, mobil- og fibernet er udskilt i selskabet, der hedder TDC Net.

Og det er ikke kun fastnetkunder, der er blevet ramt af stigninger.

Også bredbåndskunder hos YouSee har oplevet en stigning på 120 kroner om året her i 2023.

I juni sidste år steg abonnementet med 20 kroner om måneden, og dermed har stigningen været på 540 kroner i løbet af ni måneder.

Det skyldes blandt andet store prisstigninger på indholdsrettigheder - herunder sportsrettigheder til særligt Premier League, Champions League og slutrunder er steget markant.

Det har betydet, at dele af den samlede regning bliver sendt videre.

"Øgede omkostninger gør desværre prisstigninger nødvendige. Vi hæver ikke priserne for at øge indtjeningen fra vores kunder. Vi hæver priserne på vores tv-pakker, fordi omkostningerne til tv-rettigheder og særligt sportsrettigheder stiger så voldsomt. Det er vi nødt til at reagere på. I en tid hvor vi desuden er ramt af inflation og stigende energipriser bliver vi nødt til at sende dele af den samlede regning videre," forklarer Christian Morgan, CEO for YouSee til Ritzau.

Prisstigningerne for faste tv-pakker samt Bland Selv afhænger af, hvilken pakker, man har. Pakker med mindst indhold, og den største stigning sker for pakker med mest indhold.

”Jeg tror, alle danskere har kunnet mærke, at alting er blevet dyrere. Vi er derfor meget opmærksomme på, at det er udfordrende tider for vores kunder. Derfor arbejder vi som ansvarlig operatør på at finde den rette balance mellem at drive holdbar virksomhed og have et forsvarligt prisniveau over for vores kunder," siger han.