Dagens smittetal falder en kende: Fire døde det seneste døgn

09/11/20 13:15

Christian Granhøj Skouboe

Foto: Shutterstock
Nu har Statens Serum Institut offentliggjort dagens smittetal.

På ugens første dag har Statens Serum Institut nok en gang offentliggjort de ajourførte dagens smittetal, der viser, hvordan coronasmitten har udviklet sig de seneste 24 timer. 

Fredag nåede Danmark sit højeste smittetal på en enkelt dag nogensinde. Her kunne instituttet fortælle, at 1.427 var smittet. Det hører dog med til regnestykket, at der det seneste døgn er blevet gennemført hele 88.080 corona-tests. 

Mandag ser tallene anderledes ud. 

Her er 771 smittede ud af 56.131 gennemførte prøver. Siden søndag ved samme tid er er antallet af indlagte personer steget med 8. Det betyder, at der i alt er 196 indlagte på danske hospitaler. 

4 smittede er døde det seneste døgn. 

Corona ændrer danskernes vaner

Corona-pandemien og dens begrænsninger har fået danskerne til at være mere opmærksomme på deres måltider og bruge mere tid i køkkenet, viser ny undersøgelse fra Teknologisk Institut.

En spritny forbrugerundersøgelse, gennemført af Teknologisk Institut, viser, at Corona-pandemien og de dertil hørende restriktioner har ændret danskernes madvaner. Der bruges mere tid og flere penge på mad, og forbrugerne er gået på jagt efter nye oplevelser via deres fødevareindkøb. 35 procent angiver, at de bruger mere tid på madlavningen, mens kun tre procent bruger mindre tid.

Undersøgelsen, som er en del af en international europæisk undersøgelse, er gennemført fra slutningen af marts til slutningen af juli 2020 på mere end 1.200 repræsentative danske forbrugere. De er for eksempel blevet bedt om at sammenligne deres indkøbsvaner, tilberedning af mad og fortæring af den før og efter Corona-pandemien begyndte at præge deres hverdag.

 

"Tallene viser, at folk generelt forbruger mere og bruger mere tid og flere penge på mad. De forbruger med en større variation og prøver flere nye opskrifter og ingredienser af end tidligere. Det er interessant at se, hvordan maden har fået en højere værdi for de danske forbrugere. De prøver flere ting af, køber ind mere lokalt og smider mindre ud," forklarer chefkonsulent Jeremy Millard, Teknologisk Institut, i en pressemeddelelse.