Efter to årtiers ventetid er regeringen klar med en ny Øresundsaftale mellem Danmark og Sverige, der vil lette ansættelsesprocessen for virksomheder på tværs af Øresund.
Den nuværende Øresundsaftale har længe medført administrative vanskeligheder for både virksomheder og medarbejdere, der arbejder på tværs af Øresund.
Potentialet i det nordiske områdes største arbejdsmarked, med 4 millioner indbyggere, har derfor ikke været fuldt udnyttet.
En opdatering af aftalen sigter nu mod at lette arbejdskraftens bevægelighed over sundet.
Tiltaget vil være en fordel for både virksomheder og medarbejdere, mener Dansk Industri (DI).
Det skriver DI i en pressemeddelelse
På høje tid mener Dansk Industri
"Vi har ventet længe på en opdatering af Øresundsaftalen, og det glæder mig meget, at Danmark og Sverige nu er blevet enige om at forbedre den.
Dette vil gøre det lettere for virksomhederne at ansætte medarbejdere på tværs af Øresund.
Det er høje tid, at to nabolande med en bro imellem endelig formår at integrere deres fælles arbejdsmarked, hvilket vil være til stor gavn for både virksomheder og medarbejdere," udtaler Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.
"Det er meget positivt, at trængslerne ved Øresundsbroen nu mindskes.
Alt for længe har det været for besværligt at navigere i vores fælles arbejdsmarked med 4 millioner mennesker i Øresundsregionen," fortsætter han.
Stor enighed og tilfredshed
Den forestående revision af Øresundsaftalen stemmer overens med de ønsker, som Greater Copenhagen Task Force, bestående af begge regeringer og nøgleindustriorganisationer, har haft til ændringen af aftalen.
Økonomiske fordele
Beregninger viser, at et fuldt integreret arbejdsmarked over Øresund potentielt kan give en årlig økonomisk gevinst på op til 3 milliarder kroner for de svenske og danske økonomier tilsammen.
"Danmark lider under en mangel på arbejdskraft, og danske virksomheder har stort behov for den ekspertise, der findes i Sverige.
Det kan ikke understreges nok, hvor vigtige svenske kolleger er for Danmark og det danske arbejdsmarked," siger Lars Sandahl.
"Danmark og Sverige har stærke fælles interesser i at realisere visionen om en sammenhængende og fuldt integreret Øresundsregion – til gavn for regionens virksomheder og de over 4 millioner indbyggere.
Derfor er det en fantastisk nyhed og en stor succes for det dansk-svenske samarbejde på det fælles arbejdsmarked, at vi nu får en ny og mere moderne Øresundsaftale," afslutter han.
Revisionen af Øresundsaftalen vil også gøre det lettere for virksomheder ved at reducere behovet for at håndtere to forskellige skattesystemer.
Den nye aftale vil tillade medarbejdere at arbejde hjemmefra eller på fjernbasis mere fleksibelt uden at dette påvirker deres skattemæssige status under aftalen.
Om international arbejdskraft herunder svenskere, som arbejder i Danmark
Næsten halvdelen af væksten i beskæftigelse i det seneste årti skyldes ansættelse af internationale medarbejdere.
Især i Hovedstadsområdet er denne gruppe vokset markant og udgør nu 16 % af de ansatte i virksomheder, sammenlignet med 9 % i 2012.
I løbet af de sidste to år er antallet af svenskere, der arbejder i Danmark, steget med 2.300 personer, hvilket svarer til en samlet stigning på 16 %.
I øjeblikket er der 20.000 svenskere ansat i Danmark, hvilket er det højeste antal nogensinde.
Der er særligt sket en stigning blandt svenskere i industrien, videnservice, samt hotel- og restaurantbranchen og handelssektoren.
Denne markante stigning for en gruppe, der ikke havde oplevet vækst i de forudgående ti år, kan sandsynligvis tilskrives den svage svenske krone.
Det er blevet mere attraktivt for svenskere at modtage løn i danske kroner.
I 2023 kunne en svensker, der arbejder i Danmark, veksle 100 danske kroner til 156 svenske kroner, sammenlignet med 137 svenske kroner i 2021.
Dette svarer til en stigning på 14 %, hvilket ligger meget tæt på den samlede stigning i antallet af svenskere, der arbejder i Danmark på 16 %.
Næsten 90 % af den samlede fremgang i beskæftigelse i Danmark i det seneste år kan tilskrives internationale medarbejdere.