Storm P Beer & Cocktails i Jomfru Ane Gade i Aalborg har i strid med reglerne markedsført drikkevarer med alkohol over for unge.
Lige nu læser andre
Alkoholreklamenævnet konstaterer i en afgørelse, at den aalborgensiske bar, Storm P Beer & Cocktails i Jomfru Ane Gade, har reklameret for alkohol over for unge i modstrid med nævnets markedsføringsregler.
Storm P Beer & Cocktails målrettede i sommer en særlig ”studenterpakke” til nyudklækkede studenter.
Af billedmaterialet i markedsføringen fremgik blandt andet et billede af en studenterhue samt billeder af personer iført studenterhuer i direkte sammenhæng med billeder af alkoholprodukter, skriver Alkoholreklamenævnet i en pressemeddelelse.
Læs også
Alkoholreklamenævnet bemærker derfor i sin afgørelse, at der er tale om markedsføring af alkohol målrettet studenter, og det er i modstrid med nævnets retningslinjer. De tillader ikke alkoholmarkedsføring over for børn og unge, hvilket også omfatter kommende og nyudklækkede studenter.
Alkoholreklamenævnets retningslinjer opererer ikke med en skarp 18 års-grænse i forhold til begrebet ”børn og unge”, og derfor kan unge over 18 år ud fra konkrete omstændigheder være beskyttet af retningslinjernes forbud mod markedsføring af alkohol.
”Barer, diskoteker og andre skal være opmærksomme på de situationer, hvor målgruppen aldersmæssigt ligger omkring 18 år, det vil sige de 15-21-årige. Over for denne målgruppe gælder et totalt alkoholmarkedsføringsforbud. Derfor ser Alkoholreklamenævnet alvorligt på den omstændighed, at det særlige beskyttelseshensyn, som erhvervsdrivende er forpligtet til at udvise over for børn og unge, er tilsidesat af Storm P Beer & Cocktails”, siger forpersonen for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.
Storm P Beer & Cocktails tilkendegiver i et svar til Alkoholreklamenævnet et ønske om at overholde retningslinjerne og efterspørger vejledning hertil, hvilket nævnet tager til efterretning.
Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at Storm P Beer & Cocktails’ markedsføring af alkohol ikke er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer.