Nyheder24.dk
Forside Nyheder Dansk butik får bøde på 400.000 kroner: Kunder blev lokket...

Dansk butik får bøde på 400.000 kroner: Kunder blev lokket i en fælde

penge, kontanter
Shutterstock

Kunder fik trukket penge hver måned – uden at opdage det.

Lige nu læser andre

En webshop, der solgte almindelige husholdningsvarer som shampoo og rengøringsmidler, er nu blevet dømt for vildledende markedsføring.

Retten i Aalborg har idømt virksomheden Plus Global ApS en bøde på 400.000 kroner for ikke tydeligt at oplyse kunderne om, at deres køb også omfattede et skjult abonnement.

Ifølge dommen blev kunder automatisk tilmeldt et løbende medlemskab, uden at det fremgik klart i købsforløbet.

Abonnementet kostede 139 kroner om måneden og blev opkrævet via de kortoplysninger, forbrugerne havde indtastet ved selve varekøbet.

Oplysningerne var skjulte

Webshoppen plusshop.dk har ifølge retten omtalt medlemskabet i mindre og adskilt tekst, hvilket har gjort det svært for kunderne at gennemskue.

Læs også

Retten vurderede, at det for mange forbrugere fremstod som om, de kun købte et enkelt produkt og ikke indgik i en løbende betalingsaftale.

“Efter hjemmesidens fremtræden, hvor det obligatoriske medlemskab gennemgående blev omtalt med mindre tekst og til dels adskilt fra de fysiske produkter og markedsføringen af disse, må det antages, at de fysiske produkter for en forbruger fremstod som den væsentligste ydelse, mens medlemskabet […] i væsentlig grad trådte i baggrunden,” lyder det blandt andet i dommen.

Retten lagde desuden vægt på, at den vildledende praksis var en integreret del af virksomhedens forretningsmodel og fortsatte i en længere periode – også efter Forbrugerombudsmanden havde påpeget problemet.

Vil have sagen for landsretten

Selvom Plus Global ApS blev dømt for perioden fra april 2019 til november 2021, blev virksomheden frifundet for perioden frem til maj 2024. Her mente retten, at det nye layout ikke var vildledende.

Forbrugerombudsmanden er uenig og har søgt om tilladelse til at anke denne del af sagen til landsretten.

Læs også

“Forbrugere, der handler på en netbutik, hvor der ved køb af varer er tilknyttet et abonnement, skal meget klart og tydeligt gøres opmærksom på abonnementet,” udtaler Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.

Plus Global ApS har tidligere været dømt i en lignende sag i 2022, hvor virksomheden fik en bøde på 250.000 kroner og måtte aflevere millioner i fortjeneste.

Ads by MGDK