I en igangværende retssag beskylder Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening Danish Crown for vildledende markedsføring i forbindelse med en kampagne, der hævder, at "dansk gris er mere klimavenlig, end du tror". Sagen ventes afgjort i december. Det skriver TV2.
Jan Trzaskowski, professor i markedsføringsret på CBS, forklarer, at forbrugernes og virksomheders fokus på klimaet skaber problematikken. Han understreger, at forbrugerne har krav på retvisende information og dokumentation for virksomheders udsagn om klimaet. Danish Crown ser frem til dommen, men virksomhedens pressechef, Jens Hansen, finder det problematisk, hvis virksomheder ikke kan markedsføre deres grønne tiltag, da dette er afgørende for finansiering af grøn omstilling. Dommen ventes at få betydning for retspraksis vedrørende klima- og miljøudsagn i markedsføring. Sagen er principiel og afholdes i Vestre Landsret med seks retsdage i alt.
Danish Crown er en af Danmarks største og mest betydningsfulde fødevareproducenter, kendt for sin centrale rolle inden for kød- og kødprodukter. Virksomheden, der har rødder tilbage til 1887, er en af verdens største slagterier og ejes af danske landmænd. Danish Crown opererer globalt og er velkendt for produktionen af svinekød samt andre kødprodukter, og virksomheden har gennem årene spillet en afgørende rolle i at forme dansk landbrug og fødevareindustri.