Dansk mor klager: Datter fyrede 20.000 kr. af i Thailand

Foto: Shutterstock. Dette er et modelfoto og ikke pigen fra artiklen.

En dansk mor klager nu til sit teleselskab efter at have fået en kæmpe regning. Hendes datter havde nemlig brugt for 20.000 kr. data på ferie i Thailand, og det var mere end hvad moren ville gå med til.

Det kan være dyrt at bruge data på en ferie, men får for det meste en advarsel inden det løber løbsk. Det gjorde en dansk pige også fra sit teleselskab Call Me – alligevel klager hendes mor nu efter at have fået en kæmpe regning.

Fik advarsel

Teleskabet Call Me havde sendt en advarsel ud til en ung dansk kvinde, da hun var på ferie i Thailand i juli måned. Det skriver Ekstra Bladet. 

”Du nærmer dig din månedlige grænse for hvor mange penge du kan bruge på data i udlandet. Ønsker du at hæve den månedlige grænse, så send en SMS retur med den nye beløbsgrænse. Mulige beløbsgrænser er 450, 1.000, 2.500, 5.000 eller 25.000 kr. inkl. moms,’ stod der i sms-beskederne.” Sådan stod der i beskeden fra Call Me.

Denne besked stoppede dog ikke pigen, som derimod har indrømmet over for sin mor at hun flere gange hævede dataloftet til 450 kroner, 1000 kroner og 2500 kroner. Så der blev altså brugt løs af data.

Benægter de høje beløb

Pigen skulle angiveligt også have hævet loftet til 5000 kroner og sidenhen 25.000 kroner, men det nægter hun at have gjort. Hun hævder, at hun kun har hævet dataloftet med de noget mindre beløb.

Men ligegyldigt hvad, så står de nu med en kæmpe regning, da pigen brugte omkring gigabyte data, og det bare på få dage, så hun har virkelig brugt sin telefon meget. En megabyte kostede knap 19 kroner, så at være på mobilen io ferie løb op i en regning på 19.600 kroner.

Nægter at betale

Moren til pigen var langt fra tilfreds med regningen, og derfor valgte hun at  klage til Call Me, som dog mente at der havde deres på det rene, fordi datteren aktivt havde hævet dataloftet igen og igen.

Call Me var dog villige til at nedsætte regningen til 8868 kroner.

Det gjorde dog ikke moren tilfreds, for hun troede mere på sin datter end på selskabets tekniske beviser. Hun kunne se i sin datters sms’er fra hvilke beløb hun havde skrevet til Call Me for at få hævet dataloftet.

Samtidig var moren ikke tilfreds med selskabets vejledening til hendes datter. Altså at datteren kun skriftligt var blevet ’vejledt om udlandsforbrug og om, at der var mulighed for at tilmelde abonnementet saldokontrol og spærring for udlandstelefoni herunder data mv.’

Derfor sendte hun Call Me for Teleklagenævnet, men her tabte hun, fordi at dataloftet aktivt var blevet hævet fra datterens telefon. Derfor fik hun ikke ret i sine anklager, og måtte altså betale regningen.

 

Læs også

Lises søn optog stribevis af kviklån – nu kræves de ophævet