Danske Bank har netop delt en nyhed, der kommer flere danskere til gode.
Et nyt samarbejde mellem Danske Bank og Fonden for Entreprenørskab skal gøre Danmarks helt unge iværksætterspirer klar til fremtiden.
Gennem økonomisk støtte og medarbejdernes sparring med elever på ungdomsuddannelser, vil Danske Bank blandt andet styrke elevernes økonomiske forståelse.
Derudover vil der være andre fordele ved det nye samarbejde, som vil gavne eleverne på en helt anden måde.
Det skriver Danske Bank i en pressemeddelelse.
Danmarks unge skal turde forandre eksisterende rutiner, skabe nye produkter og ydelser og måske i sidste ende springe ud som iværksættere.
Den opgave skal de være klædt på til, og derfor går vi nu ind i arbejdet med de unge på ungdomsuddannelserne, så de bliver klædt bedst muligt på til fremtidens forventninger.
Det sker gennem en partnerskabsaftale med Fonden for Entreprenørskab, der blandt andet faciliterer programmet Company Programme, hvor gymnasieelever fra hele landet arbejder med egne innovative idéer, laver markedsanalyser, udvikler forretningsmodeller, lægger simple budgetter, kontakter mulige samarbejdspartnere og træner pitches af deres produkt eller ydelse. Efter indledende regionale mesterskabskonkurrencer, mødes de bedste idéer til en stor fejring i Industriens Hus i maj.
Højner motivation og mindsker mistrivsel
Forskning viser, at netop praktisk arbejde gennem egne projekter er med til at højne motivationen for at gå i skole hos både piger og drenge. Samtidig har det en positiv effekt på unges mistrivsel, som er en af øjeblikkets samfundsudfordringer.
Også direktør i Fonden for Entreprenørskab Christian Vintergaard, glæder sig over samarbejdet med Danske Bank:
”Deres erfaring bliver guld værd for eleverne i vores programmer. Vores studier har vist, at de unges finansielle viden er en af de faktorer, der klart bidrager til deres lyst til at blive iværksættere. Det er også tydeligt, at deltagere i Company Programme udvikler tillid til deres finansielle evner gennem undervisningsforløbet. Det sker især for pigerne og det er interessant, da mangel på finansiel viden er en forklaring på, hvorfor vi ser færre kvindelige iværksættere. Nu kan vi sammen med Danske Bank give de unge de bedste forudsætninger for at få entreprenørielle kompetencer, som vil gavne dem senere i livet”, siger han.