Danske Bank har nu udsendt en advarsel, der ikke kun gælder deres kunder, hvorfor det er tid til at spidse ører.
Advarslen er udsendt via appen 'Mit digitale selvforsvar', og her advarer banken om et par fænomener, som man skal være særligt på vagt over for i juletiden.
Dertil kommer Danske Bank med seks gode råd, som alle med fordel kan følge for ikke at falde i de mange fælder.
Herunder kan du læse hele advarslen.
"Julen er ikke kun hjerternes fest.
Det er desværre også højsæson for svindlere, der blandt andet gør brug af falske webshops og sms’er og e-mails om pakker, der skal hentes.
Få 6 gode råd til at undgå at blive svindlet, når du handler på nettet:
Tjek webshoppen, inden du handler: Kig efter e-mærket ”Sikker Shopping” og læs anmeldelser på f.eks. Google og Trustpilot.
Bid mærke i skæve priser: Skæve priser (som f.eks. 731,42 kroner) kan være resultatet af en maskinudført omregning fra udenlandsk valuta.
Hold øje med stavefejl: Hvis webshoppen er præget af stavefejl og grammatiske fejl, kan det også være et faresignal.
Tænk sikkerhed, når du betaler: Brug internationale kort som Mastercard eller Visa, når du betaler.
Tryk ikke på mistænkelige links: Klik aldrig på links i sms’er eller e-mails fra pakkeshops. Er du i tvivl, så ring i stedet til virksomheden for at tjekke, om e-mailen eller sms’en er ægte.
Kontakt din bank hurtigt: Får du mistanke om, at du er blevet udsat for svindel, så kontakt altid din bank hurtigst muligt.
Har du helt styr på alle svindel-formerne? Ellers kan du finde flere råd til at beskytte dig selv mod økonomisk kriminalitet på vores Be Safe-side: danskebank.dk/besafe."