Danske Bank har netop udsendt en advarsel, hvorfor deres mange kunder bør spidse ører.
Advarslen er blevet udsendt via den populære app 'Mit digitale selvforsvar', og den omhandler en svindelmetode, som hurtigt kan koste de danske ofre rigtig mange penge.
Banken har observeret en stigning i antallet af svindlere, der udgiver sig for at være kunders børn eller andet familiemedlem over sms- og chatbeskeder.
Det kan være svært at gennemskue, da svindlerne er dygtige til at imitere børns sprogbrug og brug af emojis.
Du kan læse hele advarslen herunder.
"Danske Bank ser en stor stigning i svindlere, der udgiver sig for at være kunders børn eller andet familiemedlem over sms- og chatbeskeder, for at franarre dem penge.
Tricket kan være svært at gennemskue, hvis man er vant til hurtigt at sende penge digitalt.
Når svindlerne tyer til denne svindelform, skriver de enten på sms eller chatbeskeder til kunden. De indleder typisk med at skrive, at de har mistet deres telefon og derfor har fået nyt nummer.
De vil være gode til at efterligne ofrenes børns sprogbrug, brug af emojis osv. Og til sidst vil de skrive, at de har et akut økonomisk problem, som kan løses med en overførsel. På den måde franarres kunderne penge, og det kan være store beløb på mange tusind kroner.
Vær varsom, hvis en sms eller chatbesked handler om penge
Er du i tvivl, så lad være med at gøre noget eller kontakt dit personen du kender på sidst kendte telefonnummer
Kontakt din bank, hvis du har mistanke om, at du har været udsat for svindel
Svindel er et stigende problem i vores samfund, og svindlerne udnytter, at teknologierne hele tiden forandres. Samtidig er de kyniske og bruger ofte vores følelser som instrument til at gøre os mere sårbare og villige til at reagere. Besøg vores ’Be Safe’ side og find tips til at beskytte dig selv mod forskellige former for svindel."