Nu kommer Forbrugerombudsmanden med en opsang til danske teleselskaber. Ombudsmanden indskærper og orienterer selskaberne om, at ”fri data” er lig ubegrænset dataforbrug
Det betyder, at teleselskaber kun må bruge udsagnet ”fri data” i deres markedsføring, hvis de giver kunden adgang til et ubegrænset dataforbrug. Teleselskaber må dog gerne forhindre misbrug, fortæller Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
"Forbrugerombudsmanden modtager løbende klager fra forbrugere over teleselskaber, som markedsfører abonnementer med ”fri data” samtidig med en fair use-grænse på 1000 GB data," skriver ombudsmanden - og fortsætter:
"Hvis et abonnement markedsføres med ”fri data”, skal data kunne bruges frit og uden nogen begrænsninger, såsom en øvre forbrugsgrænse. Får forbrugeren ikke adgang til ubegrænset data, vil markedsføringen efter Forbrugerombudsmandens vurdering være vildledende, medmindre abonnementet bliver misbrugt, fx ved erhvervsmæssigt brug af abonnementet."
Misbrug fortsat ikke i orden
Forbrugerombudsmanden har behandlet klager over flere selskaber, som har markedsført abonnementer med ”fri data” samtidig med en fair use-grænse på 1000 GB for at undgå misbrug.
Forbrugerombudsmanden vurderer dog, at de tre teleselskaber ikke har vildledt forbrugerne. Det skyldes, at teleselskaberne har oplyst:
- At fair use-grænsen på 1000 GB ikke skal forstås som en max forbrugsgrænse af data, hvorfor det ikke i sig selv har konsekvenser at ramme 1.000 GB eller i sig selv bliver betragtet som et misbrug at ramme 1000 GB, og
- at der ikke er andre begrænsninger forbundet med abonnementer, der bliver markedsført med ”fri data”.
Forbrugerombudsmanden fortæller desuden, at man i sin vurdering ligeledes har lagt til grund, at 1000 GB data væsentligt overstiger det normale forbrug af data og forudsætter et unormalt højt forbrug af data.
”Hvis et teleselskab markedsfører et abonnement med ”fri data”, må der ikke være en øvre forbrugsgrænse eller andre begrænsninger forbundet med abonnementet, men selskaberne må naturligvis gerne forhindre misbrug, fx at forbrugsabonnementer bliver anvendt til erhvervsmæssigt brug," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen