Umiddelbart virker det ikke til at være noget problem for danskerne at holde julespændingen til den 24. december.
Quicks skrabejulekalender har været på gaden siden 1994, og det er i dag en fast juletradition for mange danskere at skrabe sig vej mod juleaften.
Men hvor nysgerrige er danskerne egentlige efter at finde ud af, om der gemmer sig 10 juletræer og en hovedpræmie på 1 million kroner bag lågerne?
Det har Danske Spil sat sig for at undersøge, de oplysre de i en pressemeddelelse.
40.596 personer er blevet spurgt, hvordan de skraber deres Quick-julekalender. Hvad enten det er den klassiske, som snart runder 30 år, eller Den Store Julekalender, der kom på markedet sidste år, og hvor toppræmien er 1 million kroner fire juleaftener i træk.
Næsten 3 ud af 4 skraber ét felt dagligt
Og vi er ikke helt så utålmodige, som du måske havde forestillet dig.
Faktisk svarer 71,7 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de kun skraber ét felt om dagen i løbet af december, og at alt andet ville være snyd. Et overraskende resultat, mener Malene Hyldig, der er ansvarlig for Quick hos Danske Spil.
"Den klassiske julekalender for de voksne er blevet en fast del af mange husstande i december måned sammen med diskussionen om, hvordan den skal skrabes. Noget tyder på, at danskerne er tålmodige regelryttere, men hvis du spørger mig, tror jeg nu, at mange har prøvet at skrabe lidt forud," siger Malene Hyldig.
I årevis har skrabejulekalenderen været en fast tradition i mange hjem. Foto: Brian Bergmann/Ritzau Scanpix
14,1 procent svarer, at de skraber alle felter på én gang, mens 14,2 pct. svarer, at de helt glemmer at skrabe kalenderen gennem december, og først gør det senere. Sælges alle skrabekalendere, svarer det til, at mere end 350.000 af dem vil være færdigskrabet inden den 24. december.
Den første vinder af hovedpræmien på én million kroner er allerede fundet i år, da det lykkedes en kvinde i Skanderborg Kommune at skrabe ti juletræer.
Fakta om julekalenderen:
- 71,7 pct. af danskerne skraber ét felt ad gangen, mens 14,1 pct. skraber alle felter på én gang.
- Den første julekalender blev lanceret i 1994. Den blev kaldt ”de voksnes julekalender” og var en pendant til den klassiske børnejulekalender med låger.
- Det første år solgte den ca. en million eksemplarer. I år bliver julekalenderen trykt i mere end 2 millioner eksemplarer.
- Der er gevinster fra 50 kroner og gevinst på gennemsnitligt hvert tredje lod. Hovedgevinsten har altid været 1 million kroner.
- Sidste år kom der en storebror, Den Store Julekalender, der har en hovedpræmie på fire millioner kroner.