Danskerne gør det hver dag på indkøbsturen: Nu siger Coop og Salling Group stop

Af: Alberte B. C.

|

28/05/2025

Nyheder
Foto: Jacob Lund/Shutterstock
Foto: Jacob Lund/Shutterstock
Det her skal danskerne stoppe med på indkøbsturen.

Lige nu læser andre også

Du har sikkert selv stået med en pakke pålæg i hånden og fortrudt.

Måske endte den ved slikhylden, måske midt mellem shampoo og tandpasta.

Men det, der kan virke som en lille handling i øjeblikket, får alvorlige konsekvenser længere fremme i butikken.

Hos Coop, som står bag kæder som SuperBrugsen, Kvickly og 365discount, er frustrationen stor.

Hver dag oplever de, at kunder placerer køle- og frostvarer de forkerte steder – og det fører til unødvendigt madspild.

"Vi oplever desværre dagligt et meningsløst madspild i vores butikker, når kunder lægger en køle- eller frostvare som for eksempel pålæg, hakket kød, fisk eller is fra sig på en hylde ude i butikken," siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, til B.T.

Problemet er ikke enestående.

Også Salling Group, som driver Føtex, Bilka og Netto, kæmper med samme udfordring.

Pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen understreger, at det både handler om fødevaresikkerhed og om tidsspild for medarbejderne.

"Fortryder man et køb, kan vi kun appellere til, at man også sætter varen tilbage, hvor man fandt den."

Privatpersoner reagerer også.

54-årige Anjali Hafjall fra Holstebro fortæller, hvordan hun ofte ser kød og ost efterladt blandt ikke-kølevarer – og hun har fået nok.

Jens Juul Nielsen gør det klart: Varer, der ligger for længe uden for køl, ryger direkte i skraldespanden.

Og han sender en klar besked til kunderne: Læg varen tilbage, hvor du tog den, hvis du fortryder dit køb.

Anbefalet til dig