Når danskerne i dag handler i supermarkedet, på nettet eller køber deres næste rejse, er det i langt højere grad end tidligere med bæredygtighed i erindringen.
Der er nogle brands, danskerne forbinder mere med bæredygtighed end andre, og nu har Sustainable Brand Index udgivet en liste, der kortlægger, hvilke brands danskerne ser som de mest bæredygtige.
Sustainable Brand Index er den største undersøgelse af bæredygtige brands i Europa og baserer sig på svar fra over 80.000 respondenter, der vurderer 1.600 brands. I Danmark deltog 12.000 forbrugere, som blev spurgt om deres opfattelse af 243 forskellige brands.
Og her blev det Änglamark, Coops økologiske varemærke, der løb med hæderen som Danmarks mest bæredygtige brand i 2023.
Brandet, som ejes og forhandles af Coop, har dermed slået tidligere års vinder, REMA 1000, af tronen.
Markante danske brands vinder brancherne
Ud over den samlede vinder, Änglamark, anerkendes brands inden for specifikke kategorier.
Og her kunne Rema 1000 pryde sig med titlen som det mest bæredygtige inden for supermarkeder.
LEGO blev kåret som det mest bæredygtige brand inden for fritid, IKEA tog førstepladsen i kategorien møbler og indretning, Aarstiderne blev fremhævet som vinder i e-handel, mens Matas blev vurderet som det mest bæredygtige skønhedsbrand.
Den modsatte ende af skalaen
I den modsatte ende af skalaen finder man brands som Sprite, KFC og British Airways, som danskerne opfatter som de mindst bæredygtige.
Af nordiske brands i bunden findes blandt andre Jensen Bøfhus, Uno-X, Bravo Tours og Telenor.