Danskerne har vurderet Kvickly, Føtex, Rema1000 mm.: Her er deres favorit - og bundplacering

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En ny meningsmåling viser, hvor supermarkedskæderne er placeret blandt borgerne.

Lige nu læser andre også

Supermarkedshylder er blevet hjemsted for en voldsom konkurrence mellem private labels, og nye tal fra en sommerlig rundspørge blandt 2.000 danskere afslører en klar vinder og taber.

B.T. bringer et eksklusivt indblik i, hvilke mærker der topper kurven, og hvilke der næsten er usynlige for forbrugerne.

Vinderne: Änglemark, Rema1000, og Coop

De velkendte mærker Änglemark, Rema1000 og Coop er triumfatorerne i danskernes indkøbskurve. Detailekspert Bruno Christensen forklarer det stigende salg af privat labels:

"Der skete et opsving i salget af privat labels, da inflationen var på sit højeste her for et par år siden. Nu har danskerne så opdaget, at kvaliteten er lige så god som ved mærkevarerne, og derfor er loyaliteten overfor privat labels steget."

Taberen: Lidl's Private Labels møder modstand

I den anden ende af skalaen finder vi supermarkedskæden Lidl, der med mærker som La Villa, Vemondo og En bid af Danmark står i skyggen. Kun under to procent af forbrugerne siger, de kender disse mærker, ifølge Retail Institute Scandinavia's undersøgelse 'Kampen om kurven.'

Bag mærket: mere end forsiden tæller

Men er det kun forsiden og mærket, der tæller? Ikke nødvendigvis, ifølge Christensen.

"Supermarkederne bruger de her mærker til at udskille sig på, men ofte er det de samme produkter, der gemmer sig bag de forskellige mærker."

Bag Facaden: Privat Labels' Segmentering

Udover kampen om kunden er der også en kamp mellem privat labels selv. Bruno Christensen påpeger, at supermarkederne segmenterer med luksus-, klima- og miljøbevidste, samt discount-privat labels. Han opfordrer forbrugerne til at tage signalværdien alvorligt: "Det kan man godt tage for gode varer."

Selvom privat labels oplever en stigende popularitet, mener Christensen, at mærkevarer fortsat vil have en plads på supermarkedshylderne:

"Der er også brug for mærkevarerne i supermarkederne, for med dem kan de vise, at de er konkurrencedygtige."

Liste over de 13 bedst kendte privat labels

  1. Änglemark: 73 procent kender det – 46 procent har købt det

  2. Rema1000: 72 procent kender det – 55 procent har købt det

  3. Coop: 64 procent kender det – 31 procent har købt det

  4. Budget: 62 procent kender det – 22 procent har købt det

  5. Xtra: 62 procent kender det – 25 procent har købt det

  6. Coop 365: 58 procent kender det – 33 procent har købt det

  7. Princip: 56 procent kender det – 20 procent har købt det

  8. Levevis: 51 procent kender det – 12 procent har købt det

  9. Salling: 49 procent kender det – 25 procent har købt det

  10. ØGO: 41 procent kender det – 22 procent har købt det

  11. Vores: 31 procent kender det – 10 procent har købt det

  12. Gestus: 31 procent kender det – 11 procent har købt det

  13.  Grøn Balance: 31 procent kender det – 8 procent har købt det

Bag Facaden: Privat Labels' Segmentering

Udover kampen om kunden er der også en kamp mellem privat labels selv. Bruno Christensen påpeger, at supermarkederne segmenterer med luksus-, klima- og miljøbevidste, samt discount-privat labels. Han opfordrer forbrugerne til at tage signalværdien alvorligt: "Det kan man godt tage for gode varer."

Selvom privat labels oplever en stigende popularitet, mener Christensen, at mærkevarer fortsat vil have en plads på supermarkedshylderne:

"Der er også brug for mærkevarerne i supermarkederne, for med dem kan de vise, at de er konkurrencedygtige."

Liste over de 13 bedst kendte privat labels

  1. Änglemark: 73 procent kender det – 46 procent har købt det

  2. Rema1000: 72 procent kender det – 55 procent har købt det

  3. Coop: 64 procent kender det – 31 procent har købt det

  4. Budget: 62 procent kender det – 22 procent har købt det

  5. Xtra: 62 procent kender det – 25 procent har købt det

  6. Coop 365: 58 procent kender det – 33 procent har købt det

  7. Princip: 56 procent kender det – 20 procent har købt det

  8. Levevis: 51 procent kender det – 12 procent har købt det

  9. Salling: 49 procent kender det – 25 procent har købt det

  10. ØGO: 41 procent kender det – 22 procent har købt det

  11. Vores: 31 procent kender det – 10 procent har købt det

  12. Gestus: 31 procent kender det – 11 procent har købt det

  13.  Grøn Balance: 31 procent kender det – 8 procent har købt det

Anbefalet til dig