Supermarkedshylder er blevet hjemsted for en voldsom konkurrence mellem private labels, og nye tal fra en sommerlig rundspørge blandt 2.000 danskere afslører en klar vinder og taber.
B.T. bringer et eksklusivt indblik i, hvilke mærker der topper kurven, og hvilke der næsten er usynlige for forbrugerne.
Vinderne: Änglemark, Rema1000, og Coop
De velkendte mærker Änglemark, Rema1000 og Coop er triumfatorerne i danskernes indkøbskurve. Detailekspert Bruno Christensen forklarer det stigende salg af privat labels:
"Der skete et opsving i salget af privat labels, da inflationen var på sit højeste her for et par år siden. Nu har danskerne så opdaget, at kvaliteten er lige så god som ved mærkevarerne, og derfor er loyaliteten overfor privat labels steget."
Taberen: Lidl's Private Labels møder modstand
I den anden ende af skalaen finder vi supermarkedskæden Lidl, der med mærker som La Villa, Vemondo og En bid af Danmark står i skyggen. Kun under to procent af forbrugerne siger, de kender disse mærker, ifølge Retail Institute Scandinavia's undersøgelse 'Kampen om kurven.'
Bag mærket: mere end forsiden tæller
Men er det kun forsiden og mærket, der tæller? Ikke nødvendigvis, ifølge Christensen.
"Supermarkederne bruger de her mærker til at udskille sig på, men ofte er det de samme produkter, der gemmer sig bag de forskellige mærker."
Bag Facaden: Privat Labels' Segmentering
Udover kampen om kunden er der også en kamp mellem privat labels selv. Bruno Christensen påpeger, at supermarkederne segmenterer med luksus-, klima- og miljøbevidste, samt discount-privat labels. Han opfordrer forbrugerne til at tage signalværdien alvorligt: "Det kan man godt tage for gode varer."
Selvom privat labels oplever en stigende popularitet, mener Christensen, at mærkevarer fortsat vil have en plads på supermarkedshylderne:
"Der er også brug for mærkevarerne i supermarkederne, for med dem kan de vise, at de er konkurrencedygtige."
Liste over de 13 bedst kendte privat labels
Änglemark: 73 procent kender det – 46 procent har købt det
Rema1000: 72 procent kender det – 55 procent har købt det
Coop: 64 procent kender det – 31 procent har købt det
Budget: 62 procent kender det – 22 procent har købt det
Xtra: 62 procent kender det – 25 procent har købt det
Coop 365: 58 procent kender det – 33 procent har købt det
Princip: 56 procent kender det – 20 procent har købt det
Levevis: 51 procent kender det – 12 procent har købt det
Salling: 49 procent kender det – 25 procent har købt det
ØGO: 41 procent kender det – 22 procent har købt det
Vores: 31 procent kender det – 10 procent har købt det
Gestus: 31 procent kender det – 11 procent har købt det
Grøn Balance: 31 procent kender det – 8 procent har købt det
Bag Facaden: Privat Labels' Segmentering
Udover kampen om kunden er der også en kamp mellem privat labels selv. Bruno Christensen påpeger, at supermarkederne segmenterer med luksus-, klima- og miljøbevidste, samt discount-privat labels. Han opfordrer forbrugerne til at tage signalværdien alvorligt: "Det kan man godt tage for gode varer."
Selvom privat labels oplever en stigende popularitet, mener Christensen, at mærkevarer fortsat vil have en plads på supermarkedshylderne:
"Der er også brug for mærkevarerne i supermarkederne, for med dem kan de vise, at de er konkurrencedygtige."
Liste over de 13 bedst kendte privat labels
Änglemark: 73 procent kender det – 46 procent har købt det
Rema1000: 72 procent kender det – 55 procent har købt det
Coop: 64 procent kender det – 31 procent har købt det
Budget: 62 procent kender det – 22 procent har købt det
Xtra: 62 procent kender det – 25 procent har købt det
Coop 365: 58 procent kender det – 33 procent har købt det
Princip: 56 procent kender det – 20 procent har købt det
Levevis: 51 procent kender det – 12 procent har købt det
Salling: 49 procent kender det – 25 procent har købt det
ØGO: 41 procent kender det – 22 procent har købt det
Vores: 31 procent kender det – 10 procent har købt det
Gestus: 31 procent kender det – 11 procent har købt det
Grøn Balance: 31 procent kender det – 8 procent har købt det