Rema 1000 er danskerne uovertrufne favorit inden for dagligvarekæder, mens Matas løber med sejren inden for andre typer af detailbutikker.
Det viser YouGov Retail Rankings 2021, der en ny rangering af detailbutikker, som bedømmer varemærker ud fra 6 forskellige imageparametre, nemlig kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed. Den danske ranking er delt op i dagligvarekæder samt andre detailbutikker.
Disse butikker ligger i top
"Rema 1000 har gennem flere år været helt i top, når YouGov lancerede sine overordnede imageranking, og med en score på 42,8 er der langt ned til de nærmeste konkurrenter for Rema 1000 på top 10-listen over dagligvarekæder," skriver YouGov i en pressemeddelelse - og fortsætter:
"Salling Group kan glæde sig over, at Føtex indtager andenpladsen med en score på 26,2, og Netto tager tredjepladsen (25,1). SuperBrugsen er på fjerdepladsen (22,9), men Lidl runder top 5 af med en score på 22,1."
"Irma (17,0) er den eneste kæde, som ikke er landsdækkende, der har sneget sig ind på top 10, og kæden ville da også have scoret endnu højere såfremt man kun lavede listen for Sjælland . Aarstiderne (14,0) runder 10. pladsen af, og er den eneste måltidskasse, som er kommet med ind på toplisten."
Samtidig har YouGov også vurderet andre typer af detailkæder og her er der også en klar vinder. Matas løber med en klar sejr
"Når vi vurderer danskerne favoritter inden for andre typer af detailkæder, ligger Matas helt i top med en score på 41,7. Matas bliver efterfulgt af IKEA (34,0), mens Imerco indtager tredjepladsen med en score på 29,8"