“Vi får et samfund, hvor alt er convenient, og vi køber os tid til samvær,” forklarer fremtidsforsker Liselotte Lyngsø.
Vi arbejder nine to five. Vi går til arrangementer, der booster vores karriere. Vi kører børnene til fodbold, svømning og spejder. Når vi kommer hjem, venter madlavning, rengøring, tøjvask, og så er der ikke meget kvalitetstid, før vi skal i seng. Næste dag begynder det hele forfra. Sådan ser hverdagen ud for de fleste danskere.
Selvom det kan være svært at få hverdagen til at hænge sammen, gør flere danskere nu noget, der for mange kan virke endnu svære: De beder om hjælp.
Det har tidligere været forbeholdt de mest velhavende danskere at få hjælp til at klare hverdagssyslerne, men nu har et stigende antal af os parkeret blandt andet kost og spand i skabet. Vi får gjort rent og ordnet have, vi får tilsendt måltidskasser og klaret indkøb, vi får hentet storskrald og vasketøj og meget andet, der giver os mere tid i hverdagen til det, der giver værdi.
Ifølge fremtidsforsker Liselotte Lyngsø handler det om at vælge sine kampe og bruge tid på det, der giver værdi.
“Hele vores arbejdsliv er fyldt op med opgaver, så vi vil gerne gøre tingene lidt lettere på hjemmefronten,” siger Liselotte Lyngsø, der er stiftende partner og direktør hos FutureNavigator, og uddyber: “Vores tid er den mest dyrebare ressource overhovedet. Efter finanskrisen handler det ikke længere om at eje ting - men om at eje tid. Vi har brug for at få mere tid til os selv og vores nærmeste. Derfor gør vi det, vi er gode til, eller det, vi hygger os med, og så giver vi det andet videre - det er jo bare et klik væk. Det skal ikke være bøvlet. Dovenskab har til alle tider været menneskets drivkraft.”
Fra gør-det-selv til klik-for-hjælp
Danskerne har længe haft en stærk ”gør-det-selv”-kultur, men de senere år har tendensen været, at vi leder efter løsninger, der giver os mere kvalitetstid.
“Det er ikke så fremmed for os længere at søge hjælp, hvor man i gamle dage gjorde alt selv. Det er en generationsting - vi inviterer andre længere ind. Digitaliseringen gør, at vi rater hinanden og giver evaluering og feedback, hvilket giver gennemsigtighed og tillid,” vurderer fremtidsforskeren, som dog påpeger, at det kun handler om convenience, og ikke at vi nyder at være online: “Det er ikke sådan, at man så sidder og hygger sig med at bestille måltidskasser. Det sker i de der mellemrum i en travl hverdag, for vi vil hellere bruge tiden på at være sammen.”
Andre tager skraldet for dig
Tidligere brugte mange weekenden til at få klaret de opgaver i hjemmet, man ikke når i hverdagen og som prikker til den dårlige samvittighed. En af “tidsrøverne” er havearbejde og oprydning i og omkring hjemmet. Det er også en af de ting, danskerne hellere vil lade andre om. Det bekræfter Jens Risom, som er direktør for Junkbusters, der henter storskrald for private: “Vi oplever, at flere og flere har fået øje på, at de kan vinde værdifuld tid ved at lade andre ‘tage skraldet’. Uanset om det er fra køkkenombygninger, kælderrenoveringer eller haveaffald fra kolonihaven. Vores omsætning med afhentning af affald på privatmarkedet er tredoblet på bare to år.Lige så almindeligt det er at tilkalde en maler til at male huset frem for selv at bruge dyrebar fritid på det, lige så almindeligt er det at få afhentet sit storskrald frem for at bruge timer på genbrugspladsen.”
Netop den løsning har Christian Degner-Elsner gjort brug af, da han skulle have tømt sommerhuset. Han er en af de danskere, der gør, hvad han kan, for at spare tid. “Jeg havde købt et sommerhus og kunne slet ikke overskue at skulle på genbrugsstationen med alle de ting, jeg ikke ønskede at beholde. Så jeg var ikke sen til at slå til, da jeg fandt ud af, at jeg kunne få hentet alle tingene fra garagen, loftet og haven og ovenikøbet få dem kørt på genbrugspladsen uden at røre en finger. Jeg benytter mig flittigt af virksomheder, som kan gøre mit liv nemmere. Det er blevet meget naturligt for mig at købe mig til lidt mere fritid i en ellers travl hverdag.”
Selvom Christian Degner-Elsner og flere andre danskere så småt køber sig til mere fritid og mindre bøvl, så forudser Liselotte Lyngsø, at det kun er begyndelsen. “Vi kommer også til at se mange flere pakkeløsninger, hvor vi på den måde kan nudge os selv sundere og få et abonnement på den livsstil, vi gerne vil have, så vi ikke bliver fristet nede i supermarkedet. Og vi kommer heller ikke uden om kunstig intelligens, der nærmest kan regne ud, hvad vi trænger til,” forklarer fremtidsforskeren.