Danskerne skifter som aldrig før: Nu har 6 ud af 10 det

Foto: Shutterstock

Fra 9 til 60 procent på ti år.

Automatgear var engang noget eksotisk, kostbart og benzinslugende, som sad i store Mercedes-modeller, i dollargrin eller i en Opel Commodore. Selv for ti år siden var det dyrt ekstraudstyr i mellemklassen, og blot én ud af fire Volvo’er havde automatgear i 2010. Blandt mere folkelige biler lå andelen på fem-ti procent.

Men siden da er det store kickdown sat ind. Danskerne har over en kort årrække fuldstændig skiftet smag – og økonomisk mulighed. Desuden tilbydes mange flere modeller med automatgear. Adskillige fås ikke uden.

Det fortæller FDM i en pressemeddelelse. 

Læs også

Kronprins Frederik overrasker: Dukker op på tv

6 ud af 10

Langt over halvdelen af alle nybilkøbere kan nyde at køre deres bil med én fod og begge hænder på rattet. 60 procent af de nye biler sælges nu med automatgear.

Automatgear findes i mange typer: traditionelt automatgear (planetgear), robotgear med enkeltkobling, doblingskobling samt forskelllige údgaver af trinsløst CVT-gear. Gearvælgeren kan enten styre gearkassen via kabel eller som i denne Audi elektronisk. Det sidste kaldes også shift by wire.

Læs også

Kun gratis få dage endnu: Fra 1. januar koster det penge

Elbiler fremmer "automatgear"

De elektrificerede bilers frembrusen på det allerseneste er noget af forklaringen. Elbiler (med ettrins gear), pluginhybrider og fuldhybrider har alle reelt automatgear, og dem er der solgt 33.000 af i år. Det svarer til 19 procent af nybilsalget.

Skredet mod automatgear har dog været i gang længere. Udviklingen tog et hop, da registreringsafgiften blev modereret i 2015 og igen i 2017, registrerede mange bilmærker den gang. De to ændringer tilsammen betød, at afgiften for at vælge automatgear faldt fra 180 til 85 procent for mange biler.

Det fik en stor del af bilkøberne til at vælge biler med automatisk gear frem for manuelt.

Læs også

30-årig sluppet fri - kort efter måtte han anholdes

 

 

 

Læs også