Forbrugernes tillid er afgørende for enhver virksomheds succes, og en ny analyse viser, hvilke virksomheder der nyder mest – og mindst – anerkendelse i Norden.
Mens velkendte brands som IKEA og LEGO stadig er blandt favoritterne, ligger de kinesiske e-handelsgiganter Temu og Shein i den absolutte bund.
Store forskelle i forbrugernes tillid
Reputation&Trust-undersøgelsen, der dækker Danmark, Sverige, Norge og Finland, har analyseret forbrugernes opfattelse af en række virksomheder.
IKEA topper listen i flere lande, mens nationale ikoner som LEGO i Danmark og KONE i Finland også klarer sig godt.
Dette fremgår i en pressemeddelelse.
Ifølge udviklingsdirektør Riku Ruokolahti fra Reputation and Trust Analytics er der en tydelig tendens:
"I toppen af omdømmerangeringen finder vi traditionelle virksomheder, en form for nationalskatte, som LEGO i Danmark, IKEA i Sverige og KONE i Finland."
Nordiske alkoholmonopoler som Systembolaget i Sverige, Vinmonopolet i Norge og Alko i Finland nyder også stor tillid blandt borgerne.
Temu og Shein kæmper med dårligt ry
I modsætning til de etablerede virksomheder har Temu og Shein et markant negativt omdømme i samtlige nordiske lande.
Undersøgelsen viser, at forbrugerne vurderer dem lavt på områder som kvalitet, ansvarlighed og sikkerhed.
Ruokolahti påpeger, at de to e-handelsplatforme også klarer sig dårligt i Tyskland:
"Temu og Shein ligger også i bunden af listen i Tysklands Reputation&Trust-undersøgelse... Der er ingen garantier for etik, ansvar, sikkerhed og kvalitet på produkter, der er tilgængelige fra ultrabillige netbutikker."
Den massive import af billige varer fra lande uden for EU har skabt debat, og i 2024 ankom der dagligt op mod 12 millioner pakker til EU-zonen.
Som følge heraf strammer EU-Kommissionen nu toldkontrollen.
Sådan blev undersøgelsen gennemført
Undersøgelsen blev gennemført via elektroniske spørgeskemaer i sommeren 2024 og inkluderede næsten 23.000 respondenter fra de nordiske lande.
Virksomhederne blev vurderet på otte parametre, herunder ledelse, innovation, ansvarlighed og kvalitet af produkter og tjenester.
Resultaterne understreger, at traditionelle virksomheder stadig nyder stor tillid, mens nye aktører som Temu og Shein har svært ved at opbygge et positivt omdømme på det nordiske marked.