De chikaneres og spyttes på i arbejdstiden

Af: Ida Hansson

|

16/02/2022

Nyheder
Foto: Shutterstock
Næsten hver anden passagerservicemedarbejder oplever chikane på jobbet.

Lige nu læser andre også

Der er ikke altid god stemning i afgangshallen eller ved indtjekningskranken i lufthavnen.

Ifølge Arbejdstilsynets nye rapport 'National Overvågning af Arbejdsmiljøet blandt Lønmodtagere' har 48 procent af passagerservicemedarbejderne herhjemme været udsat for chikane af kunder og passagerer inden for de seneste 12 måneder. I samme periode har knap 37 procent i samme jobgruppe været udsat for trusler om vold på arbejdet. Det gør passagerservicemedarbejdere til den jobgruppe, der oftest bliver udsat for chikane og trusler om vold i arbejdet. Det oplyser HK Privat i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen er lavet i første halvår 2021, og corona har ikke ligefrem gavnet arbejdsmiljøet for lufthavnenes frontpersonale.

"Vi har eksempler på ansatte, der er blevet spyttet på, fået kastet kaffe efter sig og er blevet taget fat i. Mange passagerer er generelt stressede, når de er i en lufthavn, men det er blevet værre under corona med retningslinjer, krav om gyldige test, dokumenter og så videre. Det har accelereret niveauet af ubehagelige oplevelser,"  siger Henrik Meiner, der er fællestillidsrepræsentant ved HK Luftfart SAS.

Formand for HK Privat, Simon Tøgern, opfordrer til at huske respekten for personalet, når vi som passagerer tager i lufthavnen.

"Ingen skal udsættes for chikane, når de går på arbejde - hverken fra kunder eller chefer. Arbejdsgiverne har en forpligtelse til at tilrettelægge arbejdet, så risikoen for chikane minimeres, og de skal sikre så stor tryghed blandt de ansatte som muligt," siger Simon Tøgern og fortsætter:

"Men som passagerer bør også vi alle sammen huske på, at dem vi møder i skrankerne og på gulvet, er mennesker, der passer deres arbejde, så godt de kan," siger han.

 

Anbefalet til dig