De fleste danskere er lidt for loyale - og det koster kassen

05/10/2020

Christian Granhøj Skouboe

Foto: Shutterstock
Trofasthed er en dyr fornøjelse for et flertal af danskerne, viser det sig nu.

Mest læste i dag

Knap tre ud af fire forbrugere kører til samme autoværksted igen og igen uden at tjekke, om andre kan levere noget bedre. Primært fordi de er tilfredse med værkstedet. Mange har også et ønske om at bruge et autoriseret værksted. Det viser en rundspørge blandt forbrugere foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det kan være en større udskrivning, når bilen går i stykker eller skal til service. Alligevel vælger flere end 70 procent af forbrugerne at køre direkte til det samme værksted, hvor de sidst var med bilen – uden at indhente tilbud fra andre. Det viser en rundspørge, som Wilke har foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

”Der kan være noget at hente ved at bede om tilbud fra flere autoværksteder, når man skal have repareret sin bil. Det kan være, at et uafhængigt værksted kan tilbyde noget bedre, når bilen for eksempel skal til service. Garantien gælder også fortsat, hvis blot der bliver benyttet originale reservedele ved en eventuel reparation,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Niels Enemærke.

Plejer vinder

Over en fjerdedel af de adspurgte vælger at køre til et autoriseret værksted for deres bilmærke. Og 21 procent vælger det værksted, hvor bilen er købt.

De fleste forbrugere begrunder deres loyalitet over for et bestemt værksted med, at de er tilfredse med det, de får, og så har det også betydning, at de gerne vil bevare et godt forhold til deres mekaniker.

”Autoværksteder tilbyder et såkaldt tillidsgode. Forbrugerne har svært ved at tjekke kvaliteten af det, de får, så det er ikke så overraskende, at tilliden til mekanikeren har betydning for deres valg af værksted. Det giver dog særlig grund til at overveje, hvad man egentlig bygger sin tillid på,” siger Niels Enemærke.

”Samtidig ser vi, at mange autoværksteder tilbyder serviceaftaler, som kan bidrage til at fastholde kunderne. Faktisk angiver omkring 13 procent af forbrugerne, at de ikke har skiftet værksted, fordi de har en serviceordning. Igen vil det være en god idé at tjekke, om den ordning virkelig er det værd,” tilføjer han.

Forbrugere, der er aktive – det vil sige forhandler om prisen, undersøger markedet, før de handler, og er villige til at skifte produkt eller leverandør – får typisk en gevinst ud af det. De aktive forbrugere bidrager også til at styrke konkurrencen, da virksomhederne skal gøre sig mere umage for at opnå deres gunst, og det kommer alle andre forbrugere på markedet til gode.

Gode råd til forbrugerne:

  • Er fejlen på bilen dækket af reklamationsretten eller en garanti, skal du altid klage til sælgeren af bilen. I den situation kan sælgeren bestemme, hvilket værksted der skal udføre arbejdet
  • Det kan være en god idé at hente tilbud hos flere forskellige autoværksteder
  • Lav en klar, skriftlig aftale om opgave og pris 

 

Anbefalet til dig