Som oftest ser vi primært sportsfolk, når de toner frem på skærmen, eller vi har købt billetter til at se dem spille kampe og turneringer. Men sportsindustrien er et kæmpe marked, hvor der foregår en masse ting før og efter kampene, og hvor store og små interessenter konstant er på jagt efter områder, der kan udvikles og måder, de kan tjene penge på.
Muligheder i de relative ukendte sportsgrene
En af de trends, som man skal holde øje med, hvis man har interesser i sportsindustrien, er de mange relative ukendte sportsgrene, som vokser hurtigt i øjeblikket. En af de hurtigst voksende sportsgrene i Danmark er floorball, som er en holdsport, der ligner hockey til forveksling. Spillet går ud på, at to hold med hver fem markspillere og en målmand på en bane på størrelse med en håndboldbane, skal forsøge at score med en lille let og hullet bold i modstanderens mål.
Til det har hver spiller en hockeylignende stav, som man bruger til at aflevere og skyde til bolden med. På lidt over 10 år er medlemstallet i floorball-klubberne vokset med over 70% , hvilket gør det til en af Danmarks hurtigst voksende sportsgrene. I USA er sportsgrene som Drone-racerløb, BMX, cricket og australsk fodbold vokset, og på verdensplan er eSport vokset med gigantfart og forventes at indtage pladsen som verdens største sportsgren i løbet af nogle få år. eSport er allerede bredt accepteret som sport, og hos bookmakerne kan man allerede spille på flere af de store eSportsturneringer som for eksempel med betting fra Betfair.
Teknologiens påvirkning af sportsindustrien
Ligesom så mange andre brancher er sportsindustrien naturligvis også påvirket af den hurtige teknologiske udvikling, som har fundet sted de seneste 30 år. Internettet, sociale medier og udvikling af smartphones og tablets har betydet, at virksomheder skal tænke helt anderledes for at få mest muligt ud af de oplysninger, de har om deres kunder.
En holistisk tilgang til deres fans, hvor man indsamler så mange oplysninger så muligt, kan være med til at sælge flere billetter og give fans en mere personliggjort oplevelse med deres hold. Virksomhederne kan også gøre brug af både virtual og augmented reality, for at holde deres fans interesse og engagement i live. Brugerne kan komme tæt på deres yndlingsspiller- eller hold og få adgang til et væld af informationer og statistik.
Sponsorater bliver til partnerskaber
Også den måde man tænker sponsorer ind i planlægningen af sport, kommer til at ændre sig i de kommende år. Der findes allerede succesfulde eksempler på markedet, men partnerskaber vil i højere grad præge industrien i fremtiden i forhold til det nuværende envejs-forhold. Adidas og Lionel Messi er et godt eksempel på dette, hvor de blandt andet skabte brandingværdi med Twitterkontoen Team Messi, som er en global fanbevægelse, der hylder alt Messi-relateret.