Om otte dage er det den 12. april, og her kan et hav af danskere se frem til at få udbetalt deres overskydende skat på deres NemKonto.
Der er dog én ting, man skal være særligt opmærksom på op til udbetalingen; og den ting er svindel.
Det er ikke nogen hemmelighed, at svindlere hvert år forsøger at få uskyldige ofre til at hoppe i fælder, og det kommer helt sikkert til at ske igen.
Man ser ofte, at svindlere er gode til at udnytte, hvad der er 'oppe i tiden', og netop derfor advares danskerne nu inden årsopgørelsen.
Sådan skriver Lån & Spar i en pressemeddelelse.
Svindlernes metode
Erfaringen viser, at svindlerne vil påstå, at der er problemer med at udbetale overskydende skat for på den måde at narre dig til at give dem adgang til din netbank og dermed dine penge.
Vi har også set eksempler på, at svindlerne påstår at være fra banken eller Skat, hvilket er en metode, der især er blusset op i de senere år.
Via sms og mail kan de påstå, at der er problemer med udbetalingen, og at der er behov for, at du udleverer dine MitID-oplysninger eller kort- og kontooplysninger.
Gælder ALLE
Der er en udbredt opfattelse af, at svindelforsøg primært retter sig mod ældre mennesker.
Men virkeligheden viser, at individer af enhver alder kan blive mål for svindel, og Lån & Spar ser en lige så stor forekomst af svindelforsøg blandt den yngre befolkning som blandt de ældre i vores arbejde i banken.
Som følge heraf lægger Lån & Spar stor vægt på at oplyse om vigtigheden af ikke at videregive oplysninger som kortnummer og kontodetaljer eller andre følsomme persondata, hvis du bliver kontaktet uopfordret.
Skulle der være den mindste tvivl om, hvorvidt du har fat i en svindler eller ej, så afbryd samtalen omgående og kontakt din bank eller Skat gennem de officielle kanaler.