I starten af 2024 er der faldet en mærkbar stilhed over de danske supermarkeder, hvilket står i skarp kontrast til sidste års rabalder og markedsføringsstunts.
Det virker som om, de store kæder har sat deres larmende tilbudskampagner på pause for at jagte et nyt mål: resterne af Aldi. Dette skifte i strategi peger på en intensivering af supermarkedskrigene, som forbrugerne vil begynde at mærke mere og mere i løbet af året.
Det skriver B.T.
Fredag annoncerede Lidl åbningen af deres 150. butik. En uge tidligere havde Netto udmeldt planer om at åbne 30 nye butikker i 2024, og kort forinden kom det frem, at Rema 1000 sigter efter at nå op på 400 butikker før sommerens udgang.
Derudover må man ikke glemme Coop og Dagrofa-koncernen, med Meny og Spar, som også er med i dette butiks-ræs, hvor alle går efter de efterladte Aldi-lokaler.
Stilhed før stormen
På dagligvaremarkedet handler ikke kun om at have de laveste priser længere.
Det er blevet et kapløb om at være mest tilgængelig for forbrugerne, idet mange danskere foretrækker at handle i det supermarked, der ligger nærmest dem. Det gælder altså om at brede sig ud og komme så tæt på så mange potentielle kunder som muligt.
Forbrugerne vil opleve butikskapløbet som en direkte fordel, med nye butikker poppende op i deres lokalområder. Det bringer nemlig nye varer, tilbudskoncepter og butikskoncepter med sig, som skubber til dynamikken og konkurrencen lokalt.
Det bliver også interessant at se, hvad denne udvidelse vil betyde for det overordnede marked. At åbne nye butikker er en dyr affære, der kræver ressourcer, målrettethed og kolde kontanter.
Dog er det en pris, kæderne ser sig nødsaget til at betale for at holde trit med konkurrencen, som kun vil blive hårdere, især da Rema 1000, den store spiller i opkøbet af Aldi, forventes at udvide betydeligt.
Selvom det måske virker roligt på tilbudssiden lige nu, er det 'stilhed før stormen' i supermarkedernes krig om kunderne.