Passagerer i Nordjylland skal fra i dag have flere penge op af lommen, når de tager bussen eller toget. Ifølge DR stiger priserne i gennemsnit med 3,6 procent, hvilket skyldes øgede driftsomkostninger til blandt andet brændstof og lønninger.
Prisjusteringer er nødvendige
Nordjyllands Trafikselskab (NT) hæver priserne for at dække stigende udgifter.
Ifølge Ole Schleemann, direktør for kunder og drift ved NT, er det et nødvendigt skridt for at undgå større offentlige tilskud.
Han påpeger, at hvis priserne ikke hæves, kan det resultere i nedskæringer i serviceniveauet, hvilket kan føre til færre passagerer.
En rejse på to zoner med rejsekort vil fremover koste 23 kroner mod tidligere 21,90 kroner.
Kollektiv transport som alternativ til bilen
Laura Bang Lindegaard, lektor ved Aalborg Universitet og ekspert i hverdagstransport, advarer om, at prisstigningerne kan få konsekvenser for borgernes transportvaner.
Hun mener, at de højere priser kan styrke opfattelsen af, at kollektiv transport er dyr og besværlig sammenlignet med bilen.
Det kan få flere til at overveje at anskaffe en ekstra bil, hvilket på sigt kan koste NT potentielle kunder.
Samtidig fremhæver hun, at prisstigningerne kan have en betydelig indvirkning på en lille del af befolkningen, der nu måske vælger sociale aktiviteter fra på grund af de højere omkostninger.
Frygt for passagertab afvises
Hos NT frygter man dog ikke, at de stigende billetpriser vil skræmme kunderne væk. Ole Schleemann forklarer, at en prisstigning på over 10 procent sidste år ikke førte til et fald i passagertallet – tværtimod oplevede de en lille stigning i antallet af rejsende.
Hvert år fastsætter Trafikstyrelsen, hvor meget priserne på kollektiv transport må stige. I år er loftet sat til 3,6 procent, hvilket er markant lavere end sidste års stigning på 10,3 procent.
Takststigningsloftet sikrer, at prisstigningerne ikke overstiger trafikselskabernes udgifter, og Trafikstyrelsen overvåger, at reglerne overholdes.
Flere vælger bilen
Ifølge Laura Bang Lindegaard betyder en stigning i passagertal ikke nødvendigvis, at prisstigninger er uden konsekvenser. Hun påpeger, at persontransport med bil stiger endnu mere, hvilket tyder på, at flere vælger bilen frem for den kollektive transport.
Med de nye prisstigninger kan det blive endnu sværere at få flere til at vælge offentlig transport frem for bilen.