Det koster penge i dag - men den 19. januar bliver det helt gratis

Nyheder
Foto: Shutterstock
Det bliver helt gratis.

Lige nu læser andre også

Er der langt fra stoppested til din endelige destination, regner det i stride strømme eller er cyklen punkteret?

Så kan det være rart at tage cyklen med i bussen, lokaltoget eller Letbanen.

Fra 19. januar 2025 kan Midttrafiks kunder nøjes med at købe billet til sig selv og tage cyklen med helt gratis. Tidligere skulle kunderne tilkøbe en cykelbillet til 13 kr.

Sådan skriver Midttrafik i en pressemeddelelse

”Kombinationen af kollektiv trafik og cykel er et godt alternativ til bilen. Det ønsker vi at understøtte. Derfor gør vi det lettere at tage cyklen med i bus, tog og letbane," siger Midttrafiks direktør Lars Berg og fortsætter:

"Samtidig stiger antallet af regionale ruter, der kan medtage cykler i takt med, at der bliver indsat nye busser med plads til cykler. Flere og flere kunder vil derfor få mulighed for at medtage cykler i bus, tog og letbane, men der vil desværre altid være et forbehold i forhold til det antal af cykler, der er plads til."

Cykler er velkomne – hvis der er plads

Skal cyklen med i bus, tog og letbane, skal den stå i flexarealet.

Pladsen i flexarealet er forbeholdt cykler, barnevogne, kørestole og lignende, som deler pladsen efter først-til-mølle-princippet.

Det betyder i praksis, at de kunder, der står i flexarealet, skal flytte sig, hvis der fx kommer en kunde med en cykel.

Der er plads til to enheder i en bus. Er pladsen optaget, er kunden nødt til at vente på den næste busafgang.

I myldretiden (hverdage kl. 7.00-9.00 og 15.00-17.00) kan der være afgange på både bus og letbane med så mange kunder, at der ikke er plads til cyklen.

Desuden må cyklen ikke medtages på Letbanens strækning mellem Skolebakken og Universitetshospitalet i myldretiden.

Rejseplanen viser, om cyklen må komme med

Mange af de blå regionale busser er indrettet med et lille flexareal, hvor der ikke er plads til cykler. Kunderne vil derfor opleve, at der er en række busser, hvor cyklen ikke kan komme med.

Midttrafik udskifter til busser med et større flexareal og mulighed for fastspænding af cykler, hver gang der bliver indgået en ny kontrakt med et busselskab.

Siden 2022 har det været et krav i Midttrafiks kontrakter, at der skal være plads til cykler i busserne.

Anbefalet til dig