2022 og 2023 blev kendetegnet ved voldsom inflation, som skabte kaos i erhvervslivet og hos forbrugerne.
Men midt i den turbulente tid fik Danmarks discountsupermarkeder medvind, der udløste et markant boom i branchen.
Det skriver B.T.
Det er ikke nogen hemmelighed at flere danskere har lidt under den høje inflation og de stigende priser, og det har altså ført til, at de dyrere supermarkeder er blevet skiftet ud med discountkæderne:
“Pres på privatøkonomien har betydet, at mange af dem, som handlede mere i supermarkederne før, de er ikke bare kommet gående tilbage, de er kommet løbende tilbage - og de har taget deres venner med”, siger Henrik Burkal, der er direktør i Rema 1000.
Den positive trend for de danske discountkæder understøttes af Bruno Christensen, der er ekspert i detailhandel, som også påpeger, at discount selv med en faldende inflation har en lys fremtid:
“Discountkæderne har etableret sig i en sådan grad, at det bliver meget svært for de lidt dyrere og klassiske supermarkeder at vende den her udvikling, hvor discount bare går fremad”, siger han.
Han fremhæver yderligere, at der er sket en markant ændring i forbrugernes opfattelse af discountkæder som Lidl, 365 Discount, Netto og Rema 1000, så de ikke længere opfattes på discount, men at deres niveau vurderes til at være det samme som de øvrige supermarkeder.