Det skal gøres ofte: Hver anden dansker gør det næsten aldrig

Nyheder
Foto: Kamil Zajaczkowski/Shutterstock
Foto: Kamil Zajaczkowski/Shutterstock
Husk nu at tjekke det.

Lige nu læser andre også

Alt for mange danskere gennemgår deres forsikringer for sjældent.  

Sådan lyder det fra Gjensidiges danske landechef, Iason H. Johannessen, i anledning af, at landets forsikringsselskaber d. 12. januar afholder den årlige forsikringsdag, hvor danskerne opfordres til at tjekke deres forsikringer.  

Budskabet kommer, efter at en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige, viser, at flere end hver anden dansker over 18 år, gennemgår deres forsikringer sjældnere end årligt.  

Og det er et stort problem, for det kan føre til, at folk ikke er korrekt forsikret, lyder det fra Iason H. Johannessen.  

Sådan skriver Gjensidige i en pressemeddelelse.

“Der eksisterer måske en ide om, at hvis man gennemgår sine forsikringer, ender man med at få en større regning, end man gør i dag. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet.

Et forsikringstjek handler om at sikre, at man er korrekt dækket af sine forsikringer. Dermed hverken underdækket, eller som nogen vil opleve det, dækket for meget.” 

I undersøgelsen svarer hver tredje, der tjekker deres forsikringer sjældnere end årligt, at de ikke tænker over at tjekke deres forsikringer, mens godt hver anden giver udtryk for, at de tror på, de er dækket bedst muligt.  

Men det er ikke altid tilfældet. Gjensidige lancerede for tre år siden konceptet ‘Forsikringstallet’, der på fem minutter tjekker, om man har de korrekte forsikringer ud fra ens nuværende dækninger og behov.

En løsning der er ideel til dem, der foretrækker en hurtig gennemgang af sine forsikringer end det mere traditionelle forsikringstjek med en forsikringsrådgiver.

Og mange vil være overrasket over, hvad ændringer i deres liv som bilkøb, boligkøb eller familieforøgelse betyder for deres forsikringer.  

“Det kan måske virke uoverskueligt at skulle gennemgå sine forsikringer, men sådan behøver det ikke at være. Men det er vigtigt for os, at man som kunde fortsat kan få foretaget et forsikringstjek af en rådgiver, hvis man foretrækker det på den måde. Det handler nemlig om, at man som forsikringstager er tryg og rolig ved, at man er dækket korrekt,” siger Iason H. Johannessen.  

F&P har sammen med forsikringsbranchen lanceret forsikringsdagen for at opfordre danskerne til en gang årligt at tjekke deres forsikringer.

Anbefalet til dig