Det, der blot skulle være en prank af danske fans af Ritter Sport, har fået den tyske chokoladeproducent til at teste en overraskende smagsvariant.
I juni lagde Ritter Sport et billede af en chokoladeplade med krydderurten koriander på brandets danske Facebook-side. Det var blot ét af flere sjove men falske bud på varianter, som danske fans er blevet præsenteret for.
Men koriander gør øjensynligt noget særligt ved folk. Billedet med koriander-chokoladen gik hurtigt viralt. Det er nået ud til 1,2 millioner brugere og har 33.000 kommentarer. Og diskussionen når langt uden for Danmarks grænser. Særligt Facebook-brugere fra Holland og Singapore folder sig ud i kommentarfeltet til billedet.
Denne falske Ritter Sport med koriander er gået viralt på Facebook, og har fået den tyske chokolade-gigant til at teste den mærkelige variant. Foto: Ritter Sport
Reaktionen på koriander-baren kom også Ritter Sports hovedkontor for øre. Og selvom det overvældende flertal af forbrugere på Facebook var kritiske over for koriander-varianten, besluttede tyskerne sig alligevel for at teste krydderurten som ingrediens.
Det oplyser Ritter Sport i en pressemeddelelse.
Chokoladebarerne blev produceret i meget lille skala. Testen blev dokumenteret med billeder og videooptagelser. Men forbrugerne skal ikke sætte næsen op efter, at koriander-baren kommer på hylderne, lyder det fra den danske importør af Ritter Sport.
"Der blev testet flere variationer med koriander, men ingen af dem bestod de indledende smagstests," siger Anne Mette Ovesen brand manager hos DK-Konfekture, som markedsfører Ritter Sport i Danmark.
Hun var selv overrasket over reaktionen på Facebook-posteringen med koriander-varianten.
"Det er helt vildt. Vi rammer virkelig et varmt samtaleemne ved middagsbordene. Derfor var det også skønt, at Ritter Sport lynhurtigt fik sat en test op," siger Anne Mette Ovesen.
Til gengæld kom det ikke bag på hende, at Ritter Sport kunne finde på at teste koriander-chokoladen.
"De ville gerne være med på spøgen, men har samtidig en lang tradition for at udfordre forbrugernes opfattelse af chokolade. Ritter Sport var fx første til at introducere yoghurt i chokoladebarer tilbage i 1970," siger Anne Mette Ovesen.
Nye udgaver kræver stort arbejde
For at få testresultaterne hurtigt i hus testede Ritter Sport koriander-baren på virksomhedens chokolademuseum, Chokoworld, i Berlin. Normalt laves test med nye varianter på forsknings- og udviklingsafdelingen i Waldenbuch, Baden-Württemberg.
Det er derimod ikke usædvanligt, at der bruges ganske almindelige supermarkedsvarer – som i dette tilfælde frisk koriander - i den første fase udviklingen af et ny bar. På den måde kan prototyper lynhurtigt produceres og testes, og udviklerne undgår at skulle vente på at finde de helt rigtige leverandører, før smagen fungerer.
Havde koriander-prototypen klaret de første prøvesmagninger, var den gået videre til smagstest hos såvel yderligere specialister som almindelige forbrugere. Den havde også skulle leve op til en række lovkrav, hvor holdbarhedstest er en af de mest tidskrævende, fordi den bliver testet i realtid.
En anden udfordring er Ritter Sports mål om altid at have så få og naturlige ingredienser som muligt. Sideløbende med jagten på den helt rigtige smag, skal på de helt rigtige leverandører også findes, og produktionsforsøgene sættes i gang. De handler blandt andet om at fastsætte temperaturen på chokolademassen og den korrekte afkøling, som giver en god mundfølelse, en flot glans og perfekt afbrækkede stykker chokolade.
Der findes efterhånden et utal af varianter af den populære chokolade. Foto: Shutterstock
Sidst i processen kan der være brug for nye maskiner og produktionsmetoder, men så er alt også klar til at sende de spritnye chokoladebarer ud på markedet. Så langt kom koriander-baren langt fra.
Hjemme i Danmark har brand manageren dog ikke opgivet at inspirere til nye varianter
"Vi har lige spurgt danske fans af Ritter Sport, hvilken #Ritterfake de drømmer om. Boller i karry lå højt på listen," siger Anne Mette Ovesen