I det årlige kapløb om julepriserne mellem supermarkederne giver lektor og detailhandelsekspert ved CBS, Mogens Bjerre, udtryk for bekymring, mens supermarkedernes kamp om forbrugernes gunst intensiveres. Det skriver B.T.
"Det er sørgeligt og skuffende at overvære. Danpo meddeler, at de genoptager produktionen af turbokyllinger, da forbrugerne ikke investerer i de dyrere racer. Dette fremmer hverken bæredygtighed eller dyrevelfærd," udtaler Mogens Bjerre og tilføjer: "Det er fornærmende. Alle supermarkeder appellerer til den laveste fællesnævner. Det drejer sig nu kun om lave priser, og alt andet anses som fuldstændig ligegyldigt."
Særligt er han skuffet over Rema 1000, der brander sig selv som 'discount med holdning'.
"Når du sælger smør for syv kroner og flæskesteg til 8,95 kr. halvkiloet, hvilken holdning repræsenterer det så? Det har intet med kvalitet og bæredygtighed at gøre," påpeger Mogens Bjerre og tilføjer: "Et sådant slogan bliver blot en gratis omgang. Jeg undrer mig over, at Rema 1000 deltager i dette."
Rema 1000 afviser dog kritikken.
"Det er netop discount med holdning, at vi sælger varerne til en pris, så danskerne har råd til julegaver og julehygge i december. Disse lave priser er en god, dansk juletradition," siger Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000.
Men hvad med bekymringen om, at priskrigen kan påvirke forbrugernes opfattelse af priser på produkter som flæskesteg?
"Det synes jeg slet ikke, man kan sige. Vi har også en økologisk steg på tilbud lige nu. Og den ovnklare flæskesteg, vi har til 8,95 kr. halvkiloet, har hverken haft det bedre eller værre end hvilken som helst anden konventionel gris," forsikrer Jonas Schrøder og afslutter: "Mogens Bjerre kan være helt rolig. Der er masser af fremgang for god dyrevelfærd hos os, og de her juletilbud rokker ikke ved det."