Julen er højsæson for tilbud, og i år ser det ikke ud til, at det bliver anderledes.
Efter et år præget af inflation og stigende priser på fødevarer som smør, marcipan og chokolade, har både Rema 1000 og Salling Group meldt sig ind i kampen om at have de billigste varer op mod jul.
Netto og Rema 1000 kæmper side om side i jagten på de danske forbrugere, hvilket kommer til udtryk ved, at de har sat prisen ned på de samme juleklassikere, herunder smør, flæskesteg, rødkål og fiskefileter.
Sådan skriver B.T.
Fokus på forbrugerens behov
Jacob Krogagaard Nielsen, der er pressechef i Salling Group, bekræfter, at de følger forbrugernes præferencer nøje i december:
"Jeg tolker det som et udtryk for, at både vi og Rema 1000 er ekstremt opmærksomme på, hvad det er, kunderne går efter, og hvad de historisk fylder i kurven, når det er december," siger han.
For kunderne betyder det mere ensartede tilbud – og skarpere priser på de mest populære varer.
En sammenligning, som B.T. har været så venlige at foretage, viser, at både Netto og Rema 1000 har tilbud på mange af de samme varer til næsten identiske priser.
Selvom Netto samlet set er en smule dyrere på den undersøgte kurv, har de også specifikke varer, som er billigere, for eksempel leverpostej.
Konkurrencen gavner forbrugerne
Jonas Schrøder, der er kommunikationschef i Rema 1000, ser det intense priskapløb som en fordel for forbrugerne:
"Vi ønsker altid at give kunderne de bedste varer til de bedste priser, og her i julen er der stor konkurrence om at sælge de klassiske varer, som danskerne har brug for – det har alle kæder fokus på – og de helt store vindere er kunderne, der kan handle billigt i julen", lyder meldingen.
Mens forbrugerne nyder godt af lavere priser, er dagligvarekædernes profit i bund. Mogens Bjerre, der er lektor ved CBS og detailekspert, peger på, at det vilde priskapløb kan blive dyrt.
Julen er derfor ikke kun en fest for forbrugerne, men også en hård tid for dagligvarekæderne, der må se i øjnene, at deres marginer ikke er, hvor de plejer at være.