DMI melder om flere heftige regnbyger: Her er tommefingerreglen til bilisterne

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der er flere gode råd til bilisterne, der kommer til at skulle køre i heftige regnbyger fremover.

Lige nu læser andre også

Efteråret byder traditionelt på heftige regnbyger, og ifølge DMI kan vi se frem mod endnu mere af den slags i fremtiden. Her kommer nogle råd til, hvordan du skal agere som bilist i voldsom regnvejr

Det skriver OK i en pressemeddelelse.

Allerede i sensommeren fik vi en forsmag på fremtidens vejr. Ifølge DMI vil Danmark oftere komme til at opleve skybrud og kraftige regnhændelser som dem, vi normalt forbinder med mere eksotiske breddegrader. Her i efterårsmånederne stiger nedbørsmængden traditionelt og dermed også risikoen for regnvejr, hvor der kommer meget vand på kort tid. De nye vejrfænomener stiller krav til vores evner i trafikken.

En god tommelfingerregel
Når kørselsforhold ændrer sig på så kort tid – nogle gange på få sekunder, fx på grund af et skybrud, – er der risiko for at miste orienteringen som bilist. Og med uvejret følger også andre faktorer, der forværrer sikkerheden.

”Det kan være akvaplaning, hvor bilen simpelthen mister vejgreb på grund af store mængder vand på kørebanen. Samtidig øges risikoen for, at bremserne ikke reagerer så hurtigt, som de gør i tørt føre. Så flere faktorer lagt sammen betyder, at man selvfølgelig skal sænke farten betragteligt i tilfælde af voldsom regn,” siger Christian Jensen, Field Ingineer hos Bridgestone.

”Især de tunge biler, herunder mange elbilstyper, skal være opmærksomme på akvaplaning. Elbiler er som tommelfingerregel mindst 250-300 kilo tungere end benzin- og dieselbiler på grund af batteriet. Derfor er sæsonkorrekte dæk nærmest endnu vigtigere på el- og hybridbiler,” supplerer Rasmus Boserup, kommunikationschef i energiselskabet OK.

Bevar roen
Hvis uheldet er ude, og bilen akvaplaner, er det vigtigt at bevare roen, selvom du måske kan have lyst til at bremse hårdt. Det er også vigtigt, at du ikke forsøger at undvige store vandpytter ved at dreje voldsomt.

”Det forværrer situationen. I stedet skal man tage farten af ved at løfte foden fra speederen og samtidig holde kørselsretningen, indtil man har vejgreb igen. Her spiller det selvfølgelig også ind, at slidbanedybden på ens dæk skal være tilstrækkelig,” siger  Christian Jensen og pointerer, at det er minimum tre millimeter. 

Gode råd – kort og godt

Vores vigtigste råd til kørsel i voldsomt regnvejr:

  • Kør langsommere – brems forsigtigt ned

  • Tænd lyset på bilen – husk baglygter. Brug eventuelt tågelygte, hvis sigtbarheden er dårlig

  • Hold afstand – mere end normalt. Og brug ikke fartpilot

Kilde: OK, DMI og Bridgestone

Anbefalet til dig