Der er under en måned til at Tour de France løber af stablen, og her skal Jonas Vingegaard forsøge at gentage sidste års triumf.
Og en af de ryttere, hele verdens cykelentusiaster holder skarpt øje med, er den forsvarende Tour-vinder Jonas Vingegaard, der endnu engang skal bevise at han kan trampe i pedalerne bedre end nogen anden.
Men der bliver også brug for de helt gode bjerg-ben for den ydmyge Glyngøre-dreng, når der tages hul på verdens største cykelløb.
Der er nemlig lagt i kakkelovnen til et brag af en start, der med garanti ikke bliver nogen flad fornemmelse, når feltet ruller ud på de første etaper.
Men det er bestemt ikke det eneste, der er nyt under dette års udgave af Tour de France.
Det skriver TV 2 i en pressemeddelelse.
I år får TV 2s seere nemlig lov at lytte med på radiokommunikationen under dette års Tour de France, som begynder 1. juli i Bilbao og slutter i Paris søndag 23. juli. Der bliver ikke tale om medhør, men om kurateret indhold, da det er en balance mellem at give seerne noget ekstra uden at ødelægge strategierne for de medvirkende hold:
“Det er et spændende, nyt element, som jeg håber, kan give noget ekstra til vores dækning af Tour de France”, siger TV 2s cykelkommentator Dennis Ritter.
I praksis fungerer det ved, at det franske tv-selskab France Télévisions, som producerer Tour de France, får frit adgang til kommunikationen, som bliver samlet i deres sendevogn.
Læs også: Jonas Vingegaard løn
Her sidder nogle moderatorer i tv-produktionen, der vælger, hvilke informationer der kan deles, og hvornår det er mest hensigtsmæssigt at dele dem. Herefter vil det blive vist på skærmen med en grafik med tekst og en lydfil, så seerne kan høre, hvad der blev sagt mellem rytterne og sportsdirektørerne i bilerne. Ligesom mange kender det fra Formel 1.
John Jäger, chefredaktør på TV 2s Tour de France, lægger heller ikke skjul på, at det vil give danskerne et endnu større indblik i det taktiske spil på holdene i Tour de France:
“Vi håber, det vil give danskerne et endnu større indblik i det taktiske spil på holdene i Tour de France. I forvejen er vores kompetente kommentatorer og eksperter fantastisk dygtige til at forklare det, men det skulle gerne give ekstra kolorit på hele seeroplevelsen at høre en sportsdirektør blæse til angreb eller bande over, at et udbrud ikke er kørt ind endnu. Vi prøver hele tiden at optimere vores produkt og håber, at det her er en knap, som der kan skrues op for”.