Den første halvdel af dette år har ikke været en succes for DSB. Tværtimod har det været et dyrt halvår for selskabet, der står for at drive statens jernbanenet.
Det skyldes, at de har været nødt til at betale kompensation til mange af deres kunder. Faktisk har det været så dyr en omgang, at de har givet den absolut største kompensation til pendlerne i hele syv år.
Det skriver TV2 Øst.
I alt er der blevet betalt næsten fire millioner kroner tilbage i kompensation til pendlerne på de sjællandske regionalbaner.
Årsagen til, at DSB har været nødt til at betale så stort et beløb i kompensation er, at første halvdel af året har været præget af både aflysninger, sporarbejde og forsinkelser.
Det kan ikke udelukkes, at 2023 ender med at blive det dyreste år for DSB, hvad angår kompensation.
Hvis det skal være en realitet, skal de overgå det beløb, der blev udbetalt i 2018. Dengang løb det samlede kompensationsbeløb op i mere end seks millioner kroner.
Hos DSB anerkender man det faktum, at der er plads til forbedringer. Samtidig er de kede af at skulle udbetale kompensation, da de er overbevist om, at pendleren hellere ville have haft tog til tiden.
"Samlet set er der plads til forbedringer. Det er der ingen tvivl om," lyder det fra DSB's informationschef Tony Bispeskov til TV2 Øst.
"Når vi ligger og udbetaler så meget i rejsetidsgaranti – som for mange vil være et plaster på såret – så er jeg helt sikker på, at pendlerne hellere ville have haft tog til tiden."
Det har især været sporarbejde, der har ført til de mange forsinkelser og aflysninger. Der har også været en omfattende strejke, hvor 600 ansatte hos DSB nedlagde arbejdet. Dette medførte aflysninger og forsinkelser i hele landet.