Der er flere, der er af den opfattelse, at det er for dyrt at køre med DSB, men det vil statsvirksomheden nu lave om på.
DSB vil fra januar introducere flere Orange-billetter på kortere strækninger, samtidig med at man arbejder på at fastholde passagervæksten, som har været på cirka fem procent de seneste to år.
Ifølge Flemming Jensen, der er direktør i DSB, spiller billetpriserne en stor rolle, når det kommer til at tiltrække nye kunder:
"Vi har både sidste år og i år haft en passagervækst på cirka fem procent. Derfor sænker vi typisk prisen på en billet over Storebælt med 20 kroner, ligesom vi gradvist vil tilbyde flere Orange-billetter på regionaltog både på Sjælland og i Jylland. Vores erfaring er, at prisen er vigtig for at trække nye kunder ind, som ellers ikke vil tage toget," siger han til Jyllands-Posten ifølge SE og HØR.
Som Flemming Jensen nævner, så bliver billetpriserne på rejser over Storebælt sænket med 3,7 procent.
Tiltaget er en del af DSB’s strategi om at gøre togrejser mere attraktive og konkurrencedygtige.
Ifølge DSB rejser allerede 55 procent af deres kunder over Storebælt på Orange-billetter, hvorfor de også bliver en central del af den nye prispolitik.
Selskabet kan selv fastsætte priserne for rejser over Storebælt, mens de øvrige priser skal fastlægges i samarbejde med andre trafikselskaber.
Det er også værd at nævne, at DSB planlægger at øge rabatten på ældre- og ungekort fra 25 procent til 30 procent. Det forklarer Flemming Jensen til Jyllands-Posten.
Det overordnede mål er at have 25 procent flere kunder i 2030, hvis man sammenligner med i dag.